W lipcu 2015 roku po raz pierwszy w historii funkcjonowania systemu PEKA wartość doładowań tPortmonetki była wyższa od wartości kupionych przez pasażerów biletów jednorazowych czasowych. Ale też wpływy z biletów były najniższe niż w ubiegłych latach.
W lipcu 2015r. obchodziliśmy rok od uruchomienia PEKI. Wraz z wprowadzeniem systemu zmienił się – na korzystniejszy dla pasażera – sposób opłacania przejazdów w transporcie publicznym. Wakacyjny lipiec był pierwszym miesiącem w historii sprzedaży biletów ZTM, w którym wartość doładowań tPortmonetki (3 046 964,89 zł) przewyższyła wpływy ze sprzedaży biletów jednorazowych czasowych (3 045 937,00 zł).
Pod względem wartości w lipcu 2015 r. kupiono nieznacznie mniej „sieciówek” i biletów trasowanych w porównaniu do lipca 2014r. (o 3,49 proc.), to ilościowo pasażerowie kupili tego typu biletów więcej.
Wśród biletów okresowych w lipcu 2015r. największym powodzeniem cieszyły się bilety o terminie ważności od 14 do 30 dni (sprzedano ich 71 136 tys. sztuk) oraz od 31 do 90 dni (4837 sztuk).
Miały one także największy wpływ na ogólną statystykę. Wartość sprzedaży biletów o okresie obowiązywania 14-30 dni wniosła 4 889 592,19 zł (spadek o 4,52 proc. w porównaniu do lipca 2014r.), biletów od 31 do 90 sprzedano za 597 746,30 zł (wzrost o 9,13 proc.), natomiast biletów od 121 do 150 dni pasażerowie kupili za 239 650,90 zł (wzrost o 26,46 proc.).
W pierwszych siedmiu miesiącach 2015r. biletów okresowych ogółem sprzedano o 6,22 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, pod względem wartości także odnotowano wzrost o 3,78 proc. Widoczna jest pozytywna tendencja, co stanowi dobry prognostyk na przyszłość.
Nieco mniejszym powodzeniem cieszą się bilety krótkookresowe, które także powoli są zastępowane opłatami z tPortmonetki. W tej grupie biletów zdecydowanie najchętniej kupowane są bilety 24-godzinne, których sprzedano 62 019 sztuk (spadek w porównaniu do lipca 2014r. o 32,16 proc.) za kwotę 575 246 zł (spadek o 33,43 proc.).
Są to bilety, których w okresie od stycznia do lipca 2015r. pasażerowie kupili więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (odpowiednio o 6,13 proc. w sztukach i o 10,06 proc. w wartości).
W lipcu 2015 roku klienci Zarządu Transportu Miejskiego zakupili bilety o łącznej wartości 12 865 942,37 zł. Wynik ten jest niższy od osiągniętego w analogicznym miesiącu roku poprzedniego o 20,58 proc. Jednocześnie trzeba zauważyć, że wartość sprzedaży w pierwszych siedmiu miesiącach 2015r. jest niższa niż w 2014r. tylko o 3,04 proc.
Wpływ na wynik sprzedażowy w lipcu 2015r., podobnie jak w latach ubiegłych, miał okres wakacyjny, charakteryzujący się spadkiem popytu w porównaniu do pozostałych miesięcy. Jest to związane z zakończonym rokiem szkolnym i akademickim, okresem urlopowym oraz coraz bardziej popularną tPortmonetką. Pod względem sprzedaży lipiec 2015r. był najsłabszym miesiącem zarówno w 2012 r. oraz 2013 r.
Dodaj komentarz