Aglomeracja

40-lecie eksploatacji wagonów typu 105N

Bimba na Kaponierze 1975  Foto:

Z okazji 40-lecia eksploatacji wagonów typu 105N, w niedzielę 27 grudnia, na linię 4 wyjadą trzy dodatkowe, historyczne tramwaje: N+ND 602+456, 102N 1 oraz 105N+105N 82+81. Na pokładzie historycznych tramwajów konduktorzy Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych prowadzić będą kwestę na rzecz Ratowania Starych Bimb oraz wręczać rozety upamiętniające rocznicę wybuchu Powstania Wielkopolskiego.

Zanim bimby wyrusza na trasę zostaną przygotowane do jazdy w zajezdni przy ulicy Madalińskiego. Wszystkich, którzy chcą pomóc zapraszamy do wspólnego przygotowania wagonów w zajezdni, gdzie o godzinie 11:00 wykonane zostanie pamiątkowe zdjęcie – zachęcają organizatorzy.

Niegdyś była to najpopularniejsza linia tramwajowa w Poznaniu kursująca na trasie Górczyn – Dębiec. Powróciła na winogradzkie osiedla, kursując na trasie: SERBSKA (Połabska) – Serbska – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – LAMPEGO (Gwarna) tylko w dni robocze. 30 października 1977 roku, trasa czwórki została wydłużona do Stomila. Zamiast zawracać z Lampego w kierunku Ronda Kopernika, bimby skręcały w przeciwną stronę i przez Armii Czerwonej (Św. Marcin), Al. Marcinkowskiego, Walki Młodych (Podgórną), pl. Wiosny Ludów, Strzelecką, Marchlewskiego (Królowej Jadwigi), most Marchlewskiego (Królowej Jadwigi), Krzywoustego, rondo Rataje, Zamenhofa i Starołęcką docierały do pętli Starołęka Stomil. Kolejną, zmianą dla czwórki, było skierowanie linii przez ulice Mielżyńskiego, pl. Młodej Gwardii (Cyryla Ratajskiego), 23 Lutego, pl. Wielkopolski, Wolnicę, Małe Garbary, Estkowskiego, most Chrobrego, most Mieszka I, Cybińską, rondo Śródka i Zamenhofa do pętli na Starołęce. Na takiej trasie tramwaje linii nr 4 kursują do dzisiaj.

Tego dnia na trasie będzie można spotkać tramwaje Konstal N+ND, numer boczny 602+456

Po wojennych zniszczeniach zaistniała potrzeba szybkiego uzupełnienia braków taborowych polskich przedsiębiorstw tramwajowych. Wyprodukowanie nowoczesnego tramwaju, wyłącznie siłami krajowego przemysłu, nie było wówczas możliwe, dlatego zdecydowano się skopiować konstrukcję prostego i łatwego, zarówno w produkcji, jak i eksploatacji, niemieckiego tramwaju wojennego KSW.
Pierwsze wagony silnikowe, określone jako “normalizowane” (stąd, do dziś stosowany w oznaczeniach konstrukcyjnych polskich tramwajów, symbol N) wyprodukowano w Chorzowie, w 1949 r. W latach 70. wagony generacji N poddano modernizacji.

Konstal 102N, numer boczny 1

Na bazie konstrukcji przeznaczonego dla Warszawy tramwaju typu 13N, opracowany został wariant uproszczony tego tramwaju, przeznaczony do eksploatacji w pozostałych miastach. Wagon typu 102N był dwuczłonowy i posiadał zmienioną stylistykę czoła, a także układ elektryczny z rozrządem bezpośrednim i nastawnikiem ręcznym. Ze względu na stwierdzone mankamenty, wyprodukowano tylko 42 sztuki. Do Poznania, w 1970 r., trafiło osiem z nich. Ostatni wagon tego typu zakończył służbę w 2004 r.

Konstal 105N, numer boczny 82+81

Pod koniec 1974 roku do produkcji wdrożono nowoczesny tramwaj typu 105N. Posiadał on układ elektryczny oparty o rozwiązania zastosowane w wagonach 13N, natomiast wyróżniał się nowoczesnym wyglądem, mocno przeszklonego i wzbogaconego o dodatkowe drzwi, pudła. Stał on się wówczas symbolem nowoczesności polskiej komunikacji miejskiej. W Poznaniu wagony tego typu poddawano modernizacji (na wagony 105Na oraz Moderusy Alfa). Wraz z rozpoczęciem dostaw wagonów Solaris Tramino oraz Moderus Beta rozpoczęła się kasacja najstarszych wagonów typu 105Na.

Wyjazdy z zajezdni Madalińskiego:
11:28 Madalińskiego – Hetmańska – Starołęcka – Starołęka
11:29 Madalińskiego – Hetmańska – Głogowska – Roosevelta – Most Teatralny, skąd o 11:45 włącza się na trasę w kierunku Starołęki
11.:30 Madalińskiego – Hetmańska – Głogowska – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Połabska

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz