POZnań

Zabytkowa wiata odzyskała swój blask

Zabytkowa wiata odzyskała swój blask  Foto: materiały prasowe

Peron 4a jest utrapieniem dla podróżnych przybywających na dworzec kolejowy w Poznaniu. Żeby do niego dotrzeć z  głównego budynku pokonać trzeba aż kilkaset metrów, schodami w górę i w dół. Peron został wyremontowany i służy podróżnym, a znajdująca się na nim wiata odrestaurowana. Za inwestycję odpowiedzialna była firma Trigranit, która planuje również, przy współpracy z PKP S.A., przebudować stary budynek poznańskiego dworca.

Zabutkowa odrestaurowana wiata na peronie 4aPrzez wiele lat historyczna wiata stała na peronie 2. W trakcie realizacji Poznań City Center i budowy parkingu nad torami, została ona zdemontowana i zmagazynowana. W wynikuustaleń pomiędzy inwestorem a zarządem Polskich Kolei Państwowych podjęta została decyzja o przywróceniu jej na terenie peronu 4a, który wcześniej nie posiadał zadaszenia. Remont wiaty rozpoczęto w kwietniu br., tak, aby pokrywał się z kapitalną przebudową peronu, za którą odpowiadała spółka PKP PLK, a która rozpoczęła się we wrześniu 2015 r.

Odrestaurowana, zabytkowa wiata ma ponad 200 m długości, około 7 m szerokości i niecałe 6 m wysokości. Wykonana jest ze stalowych dźwigarów kratowych opartych na 60 żeliwnych słupach. W trakcie renowacji z uwagi na zły stan techniczny wymieniono całkowicie pokrycie dachu, wraz z kratownicami stanowiącymi jego konstrukcję. Dodatkowo na odrestaurowanej wiacie zamontowano nowe oświetlenie w postaci ledowych linii świetlnych wraz ze zintegrowanym systemem nagłośnienia. Ze względu na historyczne znaczenie wiaty wszystkie prace wymagały konsultacji i uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków  mówi Tomasz Lisiecki, prezes Trigranitu

W najbliższym czasie zamontowane zostaną jeszcze zdobienia na głowicach słupów, które są obecnie rekonstruowane. Całkowity koszt związany z renowacją i rekonstrukcją wiaty oraz jej ponownym montażem to blisko 2,5 mln zł. Większość tej kwoty to środki jakie spółka zobowiązała się zainwestować w dworzec budując centrum handlowe.

Nowe zadaszenie peronu 4a to tylko część prac jakie były realizowane od września 2015 r. Spółka PKP PLK w tym czasie dokonała całkowitej przebudowy peronu dostosowując jego wysokość do obecnych standardów, wymieniła nawierzchnię, a także ułożyła nowe tory. Dodatkowo w trakcie prac, zamontowano tablice elektroniczne wyświetlające informacje dla podróżnych. Na peronie, na zlecenie PKP PLK S.A., ustawiono również nową małą architekturę, w tym ławki dla podróżnych.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz