Torowisko umożliwiające tramwajom jadącym ul. Towarową skręt w prawo w ul. Święty Marcin, przesunięcie lokalizacji przystanków na ul. Towarowej, nowe przejście dla pieszych, dwukierunkowa i bezpieczniejsza ścieżka rowerowa przy Auli Uniwersyteckiej i Collegium Iuridicum. To najważniejsze rozwiązania komunikacyjne, które zawiera przygotowywana dokumentacja przebudowy ul. Św. Marcin na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem z ul. Towarową.
Projekt wykonywany jest przy użyciu nowoczesnej technologii BIM (ang. Building Information Modeling). Wzbogaca ona proces powstawania projektu umożliwiając ciągły i natychmiastowy dostęp do informacji o nim, a także o związanych z nim kosztach i harmonogramach. Przygotowanie projektu w tej technologii umożliwia jeszcze lepszą koordynację prac oraz pozwala na optymalizację kosztów inwestycji.
Modelowanie inwestycji przy pomocy BIM pozwoliło już teraz wygenerować animację, która przedstawia planowane do wdrożenia rozwiązania. Najważniejszym z nich jest przebudowa układu komunikacyjnego umożliwiająca skręt z ul. Św. Marcin w ul. Towarową. Takie rozwiązanie pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory aż do ul. Hetmańskiej – tłumaczy Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wprowadzenie nowego skrętu spowoduje zmianę lokalizacji przystanków tramwajowych na ul. Towarowej i sprawi, że nieco inaczej zostanie zagospodarowany cypel parku Romana Maciejewskiego. Na wysokości budynku Akademii Muzycznej pojawi się nowe przejście dla pieszych.
Na ul. Św. Marcin, po stronie Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, zbudowana zostanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa. Poszerzony i przeniesiony z ulicy na chodnik trakt poprawi bezpieczeństwo rowerzystów poruszających się między placem Adama Mickiewicza a rondem Kaponiera.
Zobrazowane w animacji zmiany, jakie projekt będzie niósł w układzie komunikacyjnym, powstały na podstawie wstępnych warunków technicznych wydanych przez ZDM, ZTM, MKZ, plastyka miejskiego i gestorów sieci.
W najbliższym czasie projekt budowlany przejdzie uzgodnienia branżowe.
Przekazanie przez wykonawcę projektu modelu architektoniczno-projektowego wraz z wizualizacjami i animacjami BIM zakończyło realizację drugiego etapu umowy, dotyczącej przygotowania kompletnej dokumentacji wykonawczej wraz z kosztorysem i harmonogramem robót. Całość ma być gotowa do końca roku – mówi Grzegorz Bubula.
Planowana na lata 2020 – 2021 przebudowa ul. Św. Marcin na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem al. Niepodległości z ul. Towarową będzie, po przebudowie odcinka ul. Święty Marcin od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka, realizacją kolejnej części projektu “Program Centrum – etap I”. Jest on dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Celem Programu Centrum jest odnowa znacznej części śródmieścia Poznania, które ma się stać przyjazną przestrzenią publiczną dla wszystkich jej użytkowników – mieszkańców, turystów, czy studentów. Ruch samochodowy ma zostać ograniczony na rzecz transportu publicznego oraz preferencji dla ruchu pieszego i rowerowego.
Super sprawa! Szkoda tylko, że od razu tego nie zrobiono. Ale dobrze, że w końcu ktoś wpadł na taki pomysł! 😉 Popracujcie też proszę nad temperaturą panującą w tramwajach i autobusach. Obecnie jest albo lodówka (klima pracuje na maxa przy ustawionej najniższej możliwej temperaturze……. Albo sauna, Brak klimy i poblokowane okna.