FREE / W Łagodnym Powiewie – I Festiwal muzyki organowej i kameralnej
Poznańska Bazylika Farna zaprasza na kolejny tym razem interdyscyplinarny festiwal – W Łagodnym Powiewie, który poprzedzi uroczystości 50-lecia koronacji farnego obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy przypadające w dniu 11 października. Była to pierwsza po wojnie koronacja Maryjnego obrazu w Polsce. Koncerty rozpoczną się w najbliższy piątek i potrwają do 9 października.
Interdyscyplinarny charakter festiwalu ma skierować uwagę odbiorcy na wielowymiarowy walor sztuki: piękno muzyki prezentowanej w najlepszych wykonaniach na zabytkowych organach Ladegasta oraz przez zespoły kameralne zarówno w doskonałej sali barokowego Kapitularza jak i z przestrzennym wykorzystaniem różnych punktów świątyni; walor słowa przekazywanego w gawędzie historycznej „Fara – rzymscy Ludzie, rzymskie Mury, rzymskie Niebo sarmackiej świątyni”; urodę przestrzeni sakralnej i świeckiej z pobliża Bazyliki – zwiedzanie w blasku świec podziemi kościoła, odnajdywanie śladów pochówków szlacheckich, dawnych zabudowań Starówki Poznańskiej oraz pozostałości murów miejskich.
Na wszystkie koncerty wstęp wolny
Koncert I
piątek 30 IX 2011 godz. 20.00-24.00
MARATON BAROKOWY
Bazylika – inauguracja festiwalu
muzyka organowa J. S. Bacha, D. Buxtehude, P. Żelechowskiego, F. Liszta, J. Alain’a
wykonawcy: Elżbieta Karolak, Robert Napieralski, Jakub Pankowiak, Jarosław Tarnawski
gawęda: „Fara – rzymscy Ludzie, rzymskie Mury, rzymskie Niebo sarmackiej świątyni”
dr hab. Jacek Kowalski – historyk sztuki UAM Poznań, poeta i Sarmata
muzyka wokalna sacra i profana: Affabre Concinui
20.00 – 23.00 zwiedzanie podziemi w blasku świec: Koło Przewodników PTTK im. Marcelego Mottego
20.00 otwarcie festiwalu
20.15 I etap: organy „Barok – inspiracje” gra Elżbieta Karolak
20.30 II etap: śpiew „Musica profana” śpiewa Affabre Concinui
20.50 III etap: organy „Barok – inspiracje” gra Elżbieta Karolak
21.10 IV etap: śpiew „Musica sacra” śpiewa Affabre Concinui
21.30 V etap: słowo „Rzymscy ludzie” głosi dr hab. Jacek Kowalski
21.50 VI etap: organy „Barok – piękno tradycji” gra Robert Napieralski
22.20 VII etap: słowo „Rzymskie Mury” głosi dr hab. Jacek Kowalski
22.40 VIII etap: organy „Jubileusze” gra Jakub Pankowiak
23.10 IX etap: słowo „Rzymskie Niebo” głosi dr hab. Jacek Kowalski
23.30 X etap: organy „Barok – czy naprawdę przepych?” gra Jarosław Tarnawski
Koncert II
sobota 1 X 2011 godz. 20.00
Zespół TERTIUM
sala kapitularza – koncert kameralny
Magdalena Karolak – obój barokowy
Znakomita poznańska oboistka młodego pokolenia; jej pedagogami byli: Tomasz Gubański (Poznań), Heinz Holliger (Freiburg), Maurice Bourge Genewa) Diethelm Jonas (Lubeka) oraz Paolo Grazzi (Werona – obój barokowy). Jest laureatką konkursów muzycznych (Takasaki – Japonia, Poselli-Preis – Lubeka, Werona), a także nagród Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Poznania.
Natalia Hyżak – klawesyn
Wybitna klawesynistka-kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (klasa klawesynu prof. Marii Banaszkiewicz-Bryły) i Conservatoire Superieur de Musique w Genewie (klasa “Maestro al Cembalo” prof. Leonardo Garcii Alarcon’a). Uczestniczka kursów mistrzowskich w zakresie gry solowej i kameralnej.
Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa.
Wyróżniający się wrażliwością muzyczną absolwent Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu (Stanisław Pokorski – klasa wiolonczeli) oraz studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, (Jarosław Thiel – wiolonczela barokowa). Specjalizuje się w historycznych praktykach wykonawczych, szczególnie w zakresie prowadzenia grupy continuo, jednak występuje także jako solista. Gra na instrumentach Krzysztofa Krupy z 2004 i 2008 r.
Program:
François Couperin (1668-1733) – Koncert c-moll nr 11 z “Les gouts reunis”
Majesteustement, Allemande, Allemande II, Courante I, Courante II, Sarabande, Gigue, Rondeau
Johann Froberger (1616-1667) – Tombeau sur la mort de Monsieur Blancheroche
Giovanni Benedetto Platti (1692-1763) – Sonata G-dur na obój, wiolonczelę i b.c.
Adagio, Allegro, Largo, Allegro
Antonio Vivaldi (1678-1741) – Sonata B-dur na obój i b.c. RV34
Adagio, Allegro, Largo, Allegro
Koncert III
wtorek 4 X 2011 godz. 20.00
KAPELA FARNA
bazylika – koncert kameralny
oboje: Łukasz Krzemiński, Anna Macuk
klarnety: Tomasz Goliński, Paweł Kroczek, Krzysztof Mayer, Tomasz Żaczek
rogi: Damian Lotycz, Karina Banyś, Joanna Kubiś, Katarzyna Kryś
fagoty: Radosław Komolka, Anita Bittner
kontrabas: Andrzej Iwanowski
kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Zespół kameralny nawiązuje do założonej w XVII w. przez jezuitów orkiestry, później kapeli farnej i pierwszej orkiestry miasta, ożywiając paragraf XVIII-wiecznego statutu, według którego orkiestra przy Farze miała być “wiecznemi czasy trwała”. Dotychczas Kapela występowała w repertuarze na oktet złożony z par obojów, klarnetów, fagotów i rogów. Był to zestaw szalenie popularny w czasach Mozarta, a kompozycje na ten skład nazywano Harmoniemusik. W jednym ze swoich dzieł na instrumenty dęte Wolfgang Amadeusz Mozart poszerza ten skład do 13 instrumentów. Serenadę B-dur zwaną “Gran Partita” Mozart rozpoczyna w 1871 roku. Kończy ją dopiero po kilku latach – w Wiedniu w 1875 roku. Jeden z XIX-wiecznych biografów wielkiego klasyka sugeruje nawet, że utwór ten wykonywany był na ślubie Mozarta z Konstancją, a jego niepotwierdzony pogląd podchwycili kolejni biografowie kompozytora.
Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Serenada B-dur „Gran Partita” KV 361 (370a)
Largo – Molto Allegro / Menuetto – Trio I-II / Adagio / Menuetto. Allegretto – Trio I-II / Romance. Adagio – Allegretto – Adagio / Tema con 6 Variazioni / Finale. Molto Allegro
Koncert IV
piątek 7 X 2011 godz. 20.00
KAROL MOSSAKOWSKI
bazylika – recital organowy
Wybitny 20-letni organista, student Akademii Muzycznej w Poznaniu (klasa organów Elżbiety Karolak) i Conservatoire Superieur w Paryżu (Olivier Latry – organy). W swojej karierze pięciokrotnie zdobywał główne nagrody w konkursach organowych (ostatnio I nagroda na II Konkursie Akademickim w Krakowie 2009, I nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu 2010). Dwukrotnie otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Poznania oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki romantycznej, jest też znakomitym improwizatorem.
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Passacaglia c-moll BWV 582
Louis Vierne (1870-1937) – Impromptu, Sicilienne, Intermezzo ze zbioru 24 Pièces de Fantaisie
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa f-moll op. 65 nr 1
Allegro moderato e serioso, Adagio, Andante, Recitativo, Allegro assai vivace
Jehan Alain (1911-1940) – Deuxième Fantaisie
Karol Mossakowski (*1990) – Improwizacja na temat polskiej pieśni maryjnej
Koncert V
sobota 8 X 2011 godz. 20.00
FRANÇOIS HOUTART (Belgia)
bazylika – recital organowy
Artysta belgijski, organista kościoła de Minimes w Brukseli (A. Noelmansa z XVIIw), profesor konserwatorium w Waterloo, znawca i piewca chorału gregoriańskiego. Jest również kompozytorem i dyrygentem Schola Gregorienne de la Basilique Nationale du Sacre-Coeur w Brukseli.
Program:
Alexandre Pierre François Boëly (1785-1858) – Offertoire A-dur Op. 9 nr 3
Ferenc Liszt (1811-1886) – Évocation
Jaak Nikolaas Lemmens (1823-1881) – Marche Triomphale
– Andante avec variations
Théodore Dubois (1837-1924) – Toccata
Joseph Jongen (1873-1953) – Cantabile
– Toccata
Paul de Maleingreau (1887-1956) – Choral op.14
Jehan Alain (1911-1940) – Deux danse à Agni Yavishta
– Litanies
Koncert VI
niedziela 9 X 2011 godz. 20.00
BAROCKTROMPETEN ENSEMBLE BERLIN
dyr. Johann Plietzsch
bazylika – koncert kameralny
Trąbki: Johann Plietzsch, Christian Ahrens, David Rodeschini
Kotły/Perkusja: Tan Kutay
Puzony: Bernhard Meier, Lars Juling, Volkmar Jäger
Organy: Elżbieta Karolak,Matthias Suschke
teorba: Henryk Kasperczak
Studenci klasy J.Plietzscha (trabki naturalne) Akademii Muzycznej w Poznaniu:
Maciej Gwóźdź, Damian Kurek, Mateusz Wołczański, Arek Hawro, Kuba Domański
Cum tubis in pleno – Muzyka królów i książąt
Zespół historycznych instrumentów dętych blaszanych założony przez Johanna Plietzcha, profesora akademii muzycznych w Berlinie i Poznaniu, wybitnego trębacza i badacza muzyki dawnej. Tradycje muzyki na instrumenty dęte są niezwykle bogate i sięgają XV wieku. Zapomniane w ostatnim stuleciu – w dużej mierze z powodu braku odpowiedniego instrumentarium – obecnie odżywają na scenach muzycznych. Przypatrzmy się tytułom hiszpańskiej muzyki organowej, jak np. Batalla, Cancion de Clarines, Trompetas y Clarines. Z jednej strony mogły one sugerować użycie odpowiedniego głosu organowego. Z drugiej strony jednak nie jest wykluczone, że według tradycji to trębacz wykonywał odpowiednie partie. Nie zostały one zapisane w nutach ze względu na tajemnicę, jaką objęty był zawód trębacza. Partytura nie obejmowała także partii instrumentów perkusyjnych. Dziś jednak wiadomo, że były one w muzyce dawnej szeroko rozpowszechnione. Obok kotłów i bębnów, w muzyce z obsadą trąbek stosowano także werble, tamburyny oraz dzwonki. Założeniem estetycznym tego typu muzyki jest uwypuklenie jej naturalnego przestrzennego charakteru – wnętrze poznańskiej bazyliki stwarza ku temu szczególne możliwości.
Marc-Antoine Charpentier (1634-1704) Te Deum – Prelude
Michel Richard De Lalande (1657-1726) Concert de Trompettes
Symphonie du Te Deum
Air du Concert de Trompettes
Chaconne
Air pour les mêmes
Andrea Gabrieli (1510-1586) Ricercar Secondo Tono (organy)
Gaspar Sanz / Anonymus (Hiszpania XVII w.) Batalla Famossa
Canciona
La Minina de Portugal
Canciones
Clarin de los mosqueteros de Rey de Francia
Battalla
Bernardo Storace (XVII w.) Ciaconna in C (organy)
Pawel Josef Vejvanovsky (1639 – 1693) Serenada in C
Anonymus (Kremsier XVII w.) Sonata à 5
Johann Heinrich Schmelzer (1623? – 1680) Sonata con arie: Zu der kaißerlichen Serenata
Orlando Gibbons (1583-1625) A fancy for a double organ
John Stanley (1713 – 1786) Adagio – Trumpet Tune
John Dowland (1563-1626) Dowland’s Adieu for Master Oliver Cromwell
Suita angielskich Tunes i Voluntaries:
Jeremiah Clarke (1670 – 1707) Serenade & Minuet
Nicola Mattheis (ca. 1650 – 1714?) Aria
Jeremiah Clarke The Prince of Denmark’s March
NA WSZYSTKIE KONCERTY WSTĘPWOLNY