Kino MUZA
Adres: Św. Marcin 30
Poznań
Kino Muza działa od 1908 roku – zostało otwarte pod nazwą”Theater Apollo”. W 1910 roku przybrało nazwę “Colosseum”, w 1934 “Europa”, 1935 “Świt”, w 1940 “Zentral Lichtspiele”, w 1945 “Wolność” i od lat 50-tych “Muza”. Motto kina brzmi: WIEMY, CO GRAMY.
Weekend z Planete DOC+
Festiwal PLANETE+ DOC to jeden z najważniejszych festiwali kina dokumentalnego
w Europie, nagrodzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej jako najważniejsze międzynarodowe wydarzenie filmowe w Polsce. Już kolejny raz festiwal odbywa się w prawie całym kraju. Podczas weekendu zostaną pokazane premierowo najlepsze filmy dokumentalne minionego roku, a widzowie wybiorą film, który otrzyma nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych.
bilety: 10 zł
17 maja, piątek
18.00 Duch piramidy
18 maja, sobota
16.30 Kto cię uczył jeździć?
18.00 Zamrażający lód
po seansie debata , w której wezmą udział:
Ewa Koś - radna Sejmiku Szczecińskiego i członkini Partii Zielonych 2004,
19 maja, niedziela
Godz 18.00 Duchy naszego systemu
po seansie debata, w której udział wezmą
- Dariusz Gzyra, Stowarzyszenie Empatia
- Monika Bakke, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
- Patryk Zdrojewski, Stowarzyszenie Otwarte Klatki
moderatorka: Kinga Letkiewicz
OPISY FILMÓW
Duchy naszego systemu
(The Ghosts in our Machine)
Kanada / Canada 2013 93 min
Reżyseria /Directed by: Liz Marshall
Zdjęcia /Cinematography by: John Price, Iris Ng, Nick de Pensier
Producenci / Producers: Nina Beveridge, Liz Marshall
Produkcja / Production: Ghosts Media
Wybrane festiwale i nagrody /Selected festivals and awards: 2012 – Hot Docs Toronto, 2013 – MFF Vancouver / Vancouver IFF, 2013 – Roberts Creek Arts Festival, 2013 – PLANETE+ DOC FF: premiera europejska / PLANETE+ DOC FF: European premiere
Czy zwierzętom należą się taki same prawa jak ludziom? Czy mogą być reprezentowane w sądzie przez adwokata? Wielu filozofów jest przekonanych, że zrównanie praw zwierząt i ludzi to kolejny, bardzo ważny, krok w rozwoju człowieczeństwa. Czy jesteśmy już gotowi do odrzucenia antropocentryzmu?
Film opowiada o fotografce walczącej o prawa zwierząt. Zamiast wysadzać w powietrze laboratoria, od 10 lat dokumentuje ona (nie zawsze zgodnie z prawem) życie zwierząt poddanych władzy człowieka: norek i lisów, zmuszonych do kanibalizmu z powodu ciasnoty w klatkach, krów zabijanych strzałem w głowę, delfinów więzionych w akwariach ku uciesze gawiedzi, cieląt traktowanych niczym niechciane odpady przemysłu mleczarskiego… Jej pracami interesują się największe amerykańskie magazyny, a ona sama wie, że jedno udane zdjęcie jest w stanie zrobić więcej niż setki demonstracji. Podczas pracy nie skupia się tylko na negatywach – odwiedza miejsca, gdzie trafiają zwierzęta uratowane spod rzeźnickiego noża lub laboratoryjnego skalpela. Stara się zrozumieć motywacje ludzi, których życie wypełnione jest przywracaniem do zdrowia straumatyzowanych i wycieńczonych zwierzaków, bo jest dla nich oczywiste, że zwierzę nie jest rzeczą.
Choć film zawiera poruszające sceny cierpienia zwierząt, bohaterce daleko do tragizmu a la Elisabeth Costello. Jest po amerykańsku profesjonalna, skupiona na swojej pracy i przekonana o sensowności swoich działań. To idealizm skrojony na współczesną miarę – wykorzystujący nowe technologie, profesjonalny PR, crowdfunding, niewalczący ze złym systemem, lecz starający się zaproponować nowy, poszerzający granice empatii i stawiający ludziom nowe moralne wyzwania.
Duch piramidy
(The Ghost of Piramida)
Dania / Denmark 2012 65 min
Reżyseria / Directed by: Andreas Koefoed
Zdjęcia / Cinematography by: Alexander Ivanovic, Andreas Koefoed, Sophia Olsson
Producenci / Producers: Efterklang, Andreas Koefoed
Produkcja / Production: Koefoed Film
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2012 – MFF Amsterdam / IDFA, 2012 – CPH:DOX Kopenhaga / CPH:DOX Copenhagen
Leżące na wyspie Svalbard opuszczone osiedle górnicze Piramida jednocześnie zadziwia i fascynuje. Mieszkali tam rosyjscy górnicy, choć wyspa należy do Norwegii. Pozostałości osiedla przypominają scenografie do filmów futurystycznych o świecie po III wojnie światowej. Choć ludzi tam już nie ma, to minimalistyczne betonowe budynki mieszkalne stoją nadal, niczym świadkowie przeszłego życia. Duński zespół muzyczny Efterklang ląduje na opuszczonej wyspie, która od razu staje się obiektem ich fascynacji. Muzycy postanawiają wyrazić istniejącą wokół melancholię w formie beatów, które tworzą ich nowy album zatytułowany Piramida. W towarzystwie małomównego i niezachwyconego tym miejscem rosyjskiego przewodnika, zespół udaje się na poszukiwania skarbu, ukrytego w opuszczonych budynkach. Narrator filmu, były mieszkaniec Piramidy o imieniu Aleksander, zabiera nas w podróż do minionej ery, czyli do czasów, kiedy osiedle kwitło. Rosyjscy górnicy wraz z rodzinami żyli tu na wysokim poziomie, nieosiągalnym wówczas dla górników w Rosji. Słyszymy o przyjemnościach życia towarzyskiego w tej unikalnej społecznej utopii. Zebrane przez Efterklang dźwięki w trakcie filmu zaczynają nabierać kształtów muzyki i stają się ciekawym tłem dla opowieści o wzlotach i upadkach Piramidy. Ciekawa, choć melancholijna, historia tego zapomnianego miejsca okazuje się magiczna i pozostawia widza pod wrażeniem, które zostaje w nim na długo.
Kto cię uczył jeździć?
(And Who Taught You to Drive?)
Niemcy / Germany 2012 84 min
Reżyseria / Directed by: Andrea Thiele
Zdjęcia / Cinematography by: Sebastian Baeumler
Producent / Producer: Stefan Kloos
Produkcja / Production: Kloos & Co Medien
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2012 – DOK Leipzig, 2013 – FF SXSW / SXSW FF
Prowadzenie samochodu w ulicznych korkach jest bardzo stresujące, tym bardziej, gdy trzeba to robić w zupełnie obcym dla nas kraju. Mirela, która wyemigrowała z Niemiec do Indii, Jakez, który z USA przeniósł się do Japonii oraz Koreanka Heyn Won, która mieszka dziś w Niemczech mają ten sam problem: wszyscy chcą zdobyć lokalne prawo jazdy. Mirela potrzebuje go do prowadzenia firmy odzieżowej, Jakez do nauki angielskiego, a Heyn Won – do prowadzenia rodzinnego życia w Monachium. Obowiązkowe jazdy z instruktorem nie są łatwym wyzwaniem i szybko stają się dla wszystkich lekcjami kultury krajów, w których świadomie zdecydowali się mieszkać. Okazuje się, że ponowne zdanie egzaminu w innym kraju wymaga cierpliwości i pokory, a przede wszystkim polega na czymś znacznie trudniejszym niż wszyscy myślą. Chodzi tu przecież nie tylko o przestrzeganie, przepisów lokalnego ruchu drogowego…
Film jest zaczerpniętą prosto z życia ironiczną refleksją na temat wzajemnego przenikania się, czy raczej „zderzania się” odmiennych kultur. To także komedia, opowiadająca o konieczności zaakceptowania trudności, jakie zawsze pojawiają się w procesie adaptacji w nowym kraju.
Zamrażając lód
(Chasing Ice)
USA / USA, 2012, 80 min
Reżyseria / Directed by: Jeff Orlowski
Zdjęcia / Cinematography by: Jeff Orlowski
Producent / Producer: Jerry Aronson, Paula DuPre Pesman, Jeff Orlowski
Produkcja / Production: Diamond Docs, Exposure Production, Exposure
Wybrane nagrody i festiwale / Selected festivals and awards: 2012 – FF Sundance / Sundance FF, 2012 – FF Hot Docs / Hot Docs FF, 2012 – FF River Run / River Run FF, 2012 – FF Seattle: Nagroda Publiczności / Seattle FF – Audience Award
James Balog, fotograf przyrody i autor wielu okładek National Geographic, w swoim ostatnim projekcie pt. Extreme Ice Survey (EIS) postanowił pokazać globalne ocieplenie (sic!). W tym celu ustawił kilkadziesiąt aparatów fotograficznych w miejscach, gdzie znajdują się największe światowe lodowce (Grenlandia, Islandia, Alaska i Montana), aby dzień po dniu, miesiąc po miesiącu, przez trzy kolejne lata rejestrować zachodzące zmiany. Następnie tysiące zdjęć otrzymanych metodą poklatkową skompresował do kilkusekundowych filmów.
Rezultat, który oglądamy w równej mierze zachwyca, co przeraża. Oto na naszych oczach ogromne, niewzruszone lodowce topnieją i cofają się o kilka-kilkanaście kilometrów. W wyniku cielenia się, czyli obłamywania brył lodu, kolosalne masy lodu, wielkości porównywalnej z Dolnym Manhattanem, rozpadają się na drobne części. Co gorsza zmiany, które zespół Baloga zaobserwował w ciągu 3 lat, odpowiadają skalą temu, co wcześniej wymagało przynajmniej 30 lat. A ich tempo wciąż rośnie…
O ile informacje i statystyki na temat wpływu działalności człowieka na zmianę klimatu coraz mniej ludzi przekonują, to ten film otwiera nam oczy na to, co dzieje się z naszą planetą.