Kino MUZA
Adres: Św. Marcin 30
Poznań
Kino Muza działa od 1908 roku – zostało otwarte pod nazwą”Theater Apollo”. W 1910 roku przybrało nazwę “Colosseum”, w 1934 “Europa”, 1935 “Świt”, w 1940 “Zentral Lichtspiele”, w 1945 “Wolność” i od lat 50-tych “Muza”. Motto kina brzmi: WIEMY, CO GRAMY.
reż. Leszek Dawid, Polska 2012, 110 min.
Jedna z najważniejszych premier kinowych 2012 roku, „Jesteś Bogiem”
w reżyserii Leszka Dawida, to oczekiwany od blisko dekady film
o legendarnej grupie Paktofonika, która na zawsze zmieniła oblicze polskiej sceny muzycznej.
Za sprawą niezwykłej historii Piotra Łuszcza - „Magika” (Marcin Kowalczyk), Sebastiana Salberta - „Rahima” (Dawid Ogrodnik) i Wojciecha Alszera - „Fokusa” (nagrodzony Złotymi Lwami za rolę w „Chrzcie” Tomasz Schuchardt) rzesze wiernych fanów PFK, a także kinomani spragnieni prawdziwego obrazu Polski, prześledzą losy trzech kumpli z Mikołowa i Katowic, którzy dzięki oryginalnym utworom, takim jak słynny „Jestem Bogiem”, stali się głosem pokolenia młodych Polaków. U boku utalentowanych młodych aktorów wystąpili między innymi: Marcin Dorociński, Małgorzata Zajączkowska, Przemysław Bluszcz i Arkadiusz Jakubik. Obraz „Jesteś Bogiem”, wyprodukowany w studiu Kadr, w którym powstały wcześniej tak cenione obrazy, jak „Baby są jakieś inne”, „Sala samobójców” i nagrodzony Złotymi Lwami „Rewers”, ukaże dramatyczne losy zwykłych kumpli z osiedla, którzy za miłość do muzyki, wolności i niezależności gotowi byli zapłacić najwyższą cenę.
Paktofonika została założona w 1998 roku, a jej nazwę, oznaczającą „pakt zawiązany przy brzmieniu głośnika”, wymyślili Magik i Rahim. Trzy wydawnictwa zespołu: „Kinematografia”, mini album „Jestem Bogiem” oraz „Archiwum kinematografii” sprzedały się w gigantycznych nakładach. Wkrótce po premierze „Kinematografii” fanami Paktofoniki wstrząsnęła wiadomość o samobójczej śmierci Magika.
Relacja z publicznego czytania scenariusza „Jesteś Bogiem” w Teatrze Studio w Warszawie:
„To nie jest kolejna wzruszająca bajka o dobrych wykluczonych, ale radykalna opowieść o świecie, w którym ten, kto nie walczy, idzie na dno. Oparta na faktach, szczegółowo zdokumentowana, doskonale skonstruowana, wydobywa sprzeczności hip-hopu. Z jednej strony buntownicze teksty przeciwko systemowi, z drugiej marzenie o karierze, pieniądzach, furach i komórach. To wszystko na tle Śląska lat 90., gdzie tradycyjny model życia opartego na etosie pracy i religii rozpada się
w proch pod ciśnieniem bezwzględnej ekonomii. Gdzie rzeczywistość wykoleja się,
a razem z nią wypadają z torów ludzie.” Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza