O filmie
W sercu Afryki, gdzieś między Rio i Madakaskarem, leży imponująca ptasia metropolia – Zambezia. Młody sokół Kai, skuszony obietnicą sławy, opuszcza rodzinne gniazdo, by - wbrew woli ojca - odwiedzić stolicę pierzastych i przystąpić do elitarnej eskadry Dziobasów Przestworzy, stojących (a raczej frunących) na straży bezpieczeństwa Zambezii. Kiedy miasto staje się celem inwazji podstępnego jaszczura Budzo i bandy marabutów, Kai, wspierany przez przyjaciół – gadatliwego Luzika i waleczną Zoe – udowodni wszystkim pierzastym i łuskowatym, że wszystkie ptaki to chojraki, a przygoda jest nie tylko dla orłów!
Scenariusz pełnej lotnego dowcipu „Zambezii” powstał pod kierunkiem Kiela Murraya, scenarzysty „Aut”, współtwórcy wielkich przebojów Studia Pixar – „Iniemamocni”, „Merida Waleczna”, „Gdzie jest Nemo”, „Odlot”.
„Zambezię” do amerykańskich kin wprowadziło studio Sony Pictures, które ma na koncie takie przeboje, jak „Sezon na misia”, „Na fali”, „Planeta 51” i „Artur ratuje Gwiazdkę”, a głosów jej sympatycznym bohaterom udzielili nominowani do Oscara: Abigail Breslin („Mała Miss”, „Wyspa Nim”), Samuel L. Jackson („Avengers 3D”, „Gwiezdne wojny: Część I-III”) i Jeff Goldblum („Psy i koty”, „Dzień Niepodległości”, „Park Jurajski”) oraz Leonard Nimoy - niezapomniany Spock z serialu i kinowego przeboju J. J. Abramsa „Star Trek”.
W polskiej wersji językowej usłyszymy, między innymi, mistrzów ciętego języka
z Kabaretu Moralnego Niepokoju, jedną z najzdolniejszych młodych polskich aktorek, nominowaną do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego Joannę Kulig („Żółwik Sammy 2”), sławnego komentatora sportowego Dariusza Szpakowskiego, Wojciecha Machnickiego („Ratatuj”, „Auta”, „Epoka lodowcowa”), Sławomira Packa („Gdzie jest Nemo”, „Potwory i spółka”) oraz – debiutujące w dubbingu jako ptaszki-plotkary
– specjalistki od mody Joannę Horodyńską i Adę Fijał.
Akcja filmu jest osadzona pośród niesamowitych krajobrazów doliny rzeki Zambezia, która była dla twórców niewyczerpanym źródłem inspiracji. Piękno tamtejszej przyrody jest widoczne we wszystkich wizualnych elementach filmu.