W ubiegłym roku na przekazanie 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego zdecydowało się 12,5 mln podatników, którzy łącznie przekazali darowizny na ponad pół miliarda złotych. Większość z nich trafiała do dużych ogólnopolskich fundacji. Jak twierdzą eksperci jest to wynikiem środków finansowych, które można przeznaczyć na reklamę, posiadanych przez większe fundacje. Może warto rozejrzeć się na własnym podwórku i wesprzeć lokalne inicjatywy?
Polacy najchętniej przekazują pieniądze na cele związane z leczeniem, rehabilitacją czy innymi formami pomocy dla konkretnych osób – mówi Paweł Łukasiak, prezes zarządu Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Polscy podatnicy coraz chętniej kierują 1 proc. podatku na cele charytatywne. W 2015 roku przekazali ponad 5 mln zł więcej niż rok wcześniej. Aż 136 mln zł z 557 mln zł przekazanych w 2015 roku otrzymała Fundacja Dzieciom „Zdążyć z pomocą”. 50 organizacji uzyskujących największe sumy zgromadziło łącznie ponad połowę całej kwoty z 1 procenta.
W komunikacji przebijają się przede wszystkim duże kampanie, które są zorientowane na bardzo konkretną pomoc. Organizacje lokalne, które nie mają środków na taką komunikację i nie mają też mocnych argumentów w postaci potrzebujących, niestety, nie potrafią się często przebić do potencjalnych darczyńców – przekonuje Łukasiak. – Należy podkreślić, że intencją ustawodawcy było wspieranie inicjatyw obywatelskich, a te stosunkowo mało ośrodków otrzymują z puli 1 proc.
W samym Poznaniu w ramach przekazywania 1% z podatku dochodowego za rok 2015 można wesprzeć aż 194 podmioty! Pełna ich lista dostępna jest na stronach miasta pod tym LINKIEM.
Źródło: Agencji informacyjna Newseria
Dodaj komentarz