Trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju po ponad 25 latach intensywnej eksploatacji wymaga remontu, aby dalej mogła pełnić swoją niezwykle istotną rolę w układzie komunikacyjnym miasta. Dzięki modernizacji poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Prace rozpoczną się 1 sierpnia.
MPK Poznań podpisało umowę z wykonawcą pierwszego etapu prac, które realizowane będą na odcinku pomiędzy ul. Roosevelta a przystankiem Słowiańska. Natomiast Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na remont trasy PST, obejmujący prace na odcinku pomiędzy przystankami Słowiańska a Szymanowskiego. Wykonawcą tej części inwestycji zostało konsorcjum firm konsorcjum firm NDI Energy sp. z o. o. i NDI SA. Dzięki temu w poniedziałek, 1 sierpnia możliwe będzie rozpoczęcie remontu, na który Miasto Poznań uzyskało dofinansowanie w wysokości 25,5 mln zł ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Poza największą zmianą, którą bez wątpienia będzie zamknięcie dla ruchu trasy PST, nastąpi otwarcie przebudowanego torowiska na ul. 28 Czerwca 1956 r. Tramwaje przestaną jeździć po tymczasowym łuku torowym na pl. Wiosny Ludów. Z tego względu zmiany obejmą w zasadzie całą sieć komunikacji tramwajowej i autobusowej.
Prace remontowe na PST potrwają kilka miesięcy i będą podzielone na dwa zasadnicze etapy. W pierwszym, który potrwa maksymalnie 6 miesięcy, zamknięta będzie cała trasa, a wzdłuż niej uruchomiona zostanie linia autobusowa “za tramwaj” T12. Linia T12 kursować będzie z Os. Sobieskiego do przystanków tramwajowych Żniwna i Armii Poznań, gdzie będzie możliwa przesiadka na linie tramwajowe nr 4, 10, 15 i 96, jadące z Połabskiej oraz z Błażeja.
Tramwaje na przystankach Żniwna i Armii Poznań w sierpniu pojawiać się będą w godzinach szczytu komunikacyjnego co około 4 minuty. Podczas wyłączania trasy PST warto skorzystać również z pozostałych linii autobusowych, dających możliwość dojazdu do tras tramwajowych prowadzących do Połabskiej i Błażeja, a także na Piątkowską.
Zawieszone zostaną również nocne linie tramwajowe nr 201 i 202. Komunikację nocną zapewnią linie autobusowe nr 231 i 232.
Szczegółowy przebieg tras linii tramwajowych od 1 sierpnia:
Linia nr 1: bez zmian
Linia nr 2: DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 3: zawieszona / zastąpiona na części trasy linią 96
Linia nr 4: POŁABSKA -… – Starołęcka – STAROŁEKA MAŁA
Linia nr 5: GÓRCZYN – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Polanka – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ
Linie nr 6, 7, 8: bez zmian
Linia nr 9: zawieszona / zastąpiona na części trasy linią 93
Linia nr 10: DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta -… – BŁAŻEJA
Linia nr 11: bez zmian
Linia nr 12: STAROŁĘKA PKM -… – Matyi – Roosevelta – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia nr 13: zawieszona / zastąpiona na części trasy linią 12
Linia nr 14: GÓRCZYN PKM – Głogowska – Roosevelta – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Winiarska – PIĄTKOWSKA
Linia nr 15: BUDZISZYŃSKA – Grunwaldzka – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Solidarności – POŁABSKA
Linia nr 16: zawieszona / zastąpiona na części trasy linią 96
Linia nr 17: bez zmian
Linia nr 18: OGRODY -… – Matyi – Królowej Jadwigi -… – FRANOWO
Linia nr 93: DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Linia nr 95: KÓRNICKA – most Świętego Rocha – Dowbora-Muśnickiego – Lewandowskiej – WROCŁAWSKA
Linia nr 96: BŁAŻEJA – Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Fredry – Mielżyńskiego – 23 Lutego – Małe Garbary – Estkowskiego – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – Szwajcarska – FRANOWO
Linia nr 99: AWF – Strzelecka – PLAC WIOSNY LUDÓW
Linia autobusowa “za tramwaj”:
Linia nr T12: OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Księcia Mieszka I – Słowiańska – Zagonowa – Winogrady – ŻNIWNA/ARMII POZNAŃ
W sierpniu częstotliwość kursów w dni robocze w godz. 6:00-20:00 wynosić będzie 3 minuty, do godz. 6:00 co 4 minuty, po godz. 20:00 oraz w soboty i święta co 5 minut. Autobusy zatrzymywać się będą na wszystkich przystankach na trasie.
Linie autobusowe nocne “za tramwaj” na trasie PST (linia nr 231 zamiast linii nr 201 i linia nr 232 zamiast linii nr 202):
Linia nr 231: UNII LUBELSKIEJ – Unii Lubelskiej – Żegrze – Chartowo – Piaśnicka – Inflancka – Milczańska – Brneńska – Jantar – Krzywoustego – Jana Pawła II – Wyszyńskiego – Małe Garbary – Solna – al. Niepodległości – Fredry – Roosevelta – Pułaskiego – Mieszka I – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Smoleńska – OS. SOBIESKIEGO
Powrót: OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Mieszka I -… – UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 232: RONDO RATAJE – Krzywoustego – Garbary – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Małe Garbary – Solna – al. Niepodległości – Przepadek – Mieszka I – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Smoleńska – OS. SOBIESKIEGO
Powrót: OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Mieszka I -… – Małe Garbary – Garbary – Krzywoustego – RONDO RATAJE
Winogrady i Piątkowo – warto rozważyć alternatywne trasy przejazdu
Linia autobusowa “za tramwaj” nr T12 będzie musiała obsłużyć bardzo dużą liczbę pasażerów. Warto w związku z tym rozważyć skorzystanie z alternatywnych tras przejazdu. Linie autobusowe obsługujące obszar Winograd i Piątkowa zapewnią dogodne połączenia z wieloma rejonami miasta:
- pasażerowie z Os. Sobieskiego, Os. Chrobrego, Os. Batorego czy Os. Jagiełły będą mieli do dyspozycji linie nr 174, 185, 190, 191 i 193 dojeżdżające do centrum, jak i we wschodnie i zachodnie rejony miasta oraz linie 146 i 169, które dodatkowo zapewnią dojazd do trasy tramwajowej na Naramowice;
- pasażerowie z południowej części Piątkowa i z Winiar będą mogli skorzystać z linii nr 174, 185, 190, 191 i 193. Linie 168, 170, 178, 183, 190, 191 i 193 dodatkowo zapewnią dojazd do trasy Piątkowskiej, obsługiwanej przez dwie linie tramwajowe nr 11 i 14;
- pasażerowie korzystający obecnie z PST na jego winogradzkim odcinku powinni rozważyć korzystanie bezpośrednio z linii tramwajowych nr 4 i 15 z pętli Połabska oraz z linii autobusowych nr 168, 169, 171, 174, 182, 190, a także z dowożących do trasy Naramowickiej linii nr 178, 183, 185 i 322.
Kolejne zmiany jesienią
Przedstawiony powyżej układ linii będzie miał charakter tymczasowy z uwagi na zbliżające się kolejne prace inwestycyjne i remontowe, dotyczące następnego etapu projektu Centrum, w ramach których przebudowywany będzie m.in. węzeł rozjazdowy na skrzyżowaniu ul. Fredry i Mielżyńskiego (wraz z torowiskami w tych ulicach), a także modernizacji tzw. Trasy Kórnickiej. Podjęcie tych prac planowane jest już jesienią. Szczegółowe informacje pojawią się w najbliższych tygodniach.
Dodaj komentarz