Otworzyły erę autobusów niskopodłogowych w Poznaniu. W trakcie swojej 17-letniej kariery, zwiedziły wszystkie dzielnice miasta, a niedługo udadzą się na zasłużoną emeryturę. W sobotę, 12 października symbolicznie pożegnamy Neoplany. Autobusy wyruszą na tę samą trasę, na której przywitały ulice serca Wielkopolski w 1996 roku.
Tego dnia MPK wraz z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych zapraszają na przejażdżkę linią 81, w całości obsługiwaną autobusami Neoplan N4016. Od godz. 10:00 do 16:00 w tych pojazdach będzie można spotkać członków KMPS, którzy przybliżą pasażerom historię wozów z Bolechowa.
Także między 10, a 16’tą, na dworcu przy rondzie Rataje stanie autobus Neoplan, w którym będzie można obejrzeć wystawę zdjęć prezentujących historię tych autobusów w Poznaniu.
Neoplan N4016, to niskopodłogowe autobusy miejskie o długości 12 metrów, które wyprodukowane zostały w fabryce Neoplan Polska (obecnie Solaris Bus & Coach). Do MPK Poznań trafiły 32 sztuki takich pojazdów, były to pierwsze autobusy powstałe w podpoznańskiej fabryce w Bolechowie. Dostawy rozpoczęto w marcu 1996 roku, a pierwszymi trasami, na której autobusy te kursowały były linie 78 (Edwardowo – os. Szarych Szeregów) i 81 (rondo Rataje – os. Rusa).
Poza Neoplanami N4016 ulicami Poznania kursowały krótkie 9-metrowe Neoplany N4009 (22 sztuki) oraz 15-metrowe, 3 osiowe Neoplany N4020 (19 sztuk), wszystkie wyprodukowane w latach 1996 i 1997. Poza ostatnimi egzemplarzami N4016 we flocie MPK Poznań wciąż pozostaje 5 przegubowych Neoplanów N4021td z 2000 roku. Wszystkie autobusy tej marki od początku eksploatacji stacjonowały w zajezdni przy ul. Pustej. Spotkać je można było głównie na liniach kursujących na Nowym Mieście, Piątkowie, Winogradach i w Centrum, choć naprawdę pojawiały się na terenie całego miasta.
Pierwsze kasacje autobusów Neoplan rozpoczęto w 2009 roku, aktualnie wraz z dostawą kolejnych pojazdów Solaris Urbino 12 zakończona zostanie eksploatacja ostatnich Neoplanów N4016.
Dodaj komentarz