Kiedy dotarły do Poznania w 1997 roku były powiewem nowoczesności – szerokie, przestronne, niskopodłogowe, ale i… awaryjne. Pierwszy wyjazd liniowy dla wagonu nr 402 zakończył się zaledwie po kilku kursach. Z kolejnymi skończyło się podobnie. Po uporaniu się z tzw. „problemami wieku dziecięcego”, tramwaje zyskały sympatię motorniczych we względu na szybką wymianę pasażerów i szerokie, podwójne drzwi, które idealnie sprawdzały się w godzinach szczytu na PST. Polubili je także pasażerowie. Dzisiaj ostatnią służbę w ruchu liniowym pełni wagon z numerem taborowym 409.
W najbliższych dniach zostanie przetransportowany do fabryki Modertrans, gdzie przejdzie kompleksową modernizację. Dołączy tym samym do pozostałych dziewięciu egzemplarzy typu RT6, które od 2011 roku pojawiły się na poznańskich torach.
Projekt wagonu RT6N1 powstał w zakładach CKD-Tatra w 1990 roku, a prototypowy egzemplarz zaprezentowano 3 lata później. Kiedy Poznań szykował się do uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się perspektywa częściowego dofinansowania zakupu pojazdów ze środków budżetu państwa. Warunek był jeden – tramwaje musiały być fabrycznie nowe. W przetargu na 10 wagonów dla linii PST wygrało konsorcjum CKD Praha i Cegielskiego.
Umowa przewidywała dostawę pięciu wagonów z fabryki w Pradze do końca 1996 roku oraz montaż dalszych pięciu w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych HCP w ciągu 1997 roku. W czerwcu 1996 roku do Poznania dotarł egzemplarz testowy tramwaju RT6N1. Jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie do dokumentacji pojazdu istotnych zmian, pozwalających przystosować go do polskich norm.
Pierwsza Tatra, o numerze taborowym 402, wyjechała na linię 12 27 września 1997 roku o godzinie 7:45. Niestety po kilku kursach wagon uległ awarii. Podobny los spotkał kolejne egzemplarze. Pozostałe pięć egzemplarzy zmontowanych w fabryce FPS HCP, dostarczono w drugiej połowie 1998 roku.
Ze względu na ciągłą dużą awaryjność tramwajów RT6N1, skutkujących blokadą ruchu na trasie PeSTki, MPK podjęło decyzję o wycofaniu ich z linii 12. Początkowo tramwaje zagościły na linii 13. Wraz ze skierowaniem linii 1 na Franowo, do obsługi tej linii skierowane zostały również Tatry. W osiemnastoletniej historii, okazjonalnie obsługiwały także linię 5, 6, 7, 14, 15, 16 i 18.
W 2011 roku rozpoczął się etap modernizacji tych kilkunastoletnich pojazdów. Oprócz wymiany aparatury elektrycznej, zmienił się również wygląd zewnętrzny wagonów. Dzięki temu, zmodernizowane wagony ponownie zaczęły się pojawiać na linii 12. Wagon o numerze 409 był ostatnim niezmodernizowanym wagonem, który 15 stycznia 2015 roku, kursami na linii 13, zakończy swoją służbę na poznańskich liniach.
Zapraszamy na ostatnią taką przejażdżkę wagonem typu RT6N1:
Linia 13
Odjazdy z pętli Starołęka: 15:05, 17:05, 19:16
Odjazdy z pętli Junikowo: 14:05, 16:05, 18:05, 20:09
Źródło: MPK Poznań – opracowano na podstawie „Tramwaje w Poznaniu” P. Dutkiewicz, Kolpress, Poznań 2005. Współpraca: Klub Miłośników Pojazdów Szynowych
Wielka szkoda. Pomimo licznych wad i usterek, był to mój ulubiony tramwaj. Wygodny, klimatyczny i przestronny, jak żaden inny przed czy po nim.
Potrafiłem opuścić jeden kurs i poczekać specjalnie na następny, który serwowany był właśnie przez ten model.
Chyba jestem jednym z niewielu poznaniaków, który uwielbia(ł) Tatrę. Będzie mi jej brakowało.