Ostatnią premierą sezonu 2014/2015 poznańskiego Teatru Wielkiego jest „Halka” Stanisława Moniuszki. Sponsor przedstawienia postanowił w zaskakujący sposób reklamować swój mecenat – za pomocą graffti na schodach Opery.
Współczesnego odczytania dzieła Moniuszki dokonał reżyser młodego pokolenia – Paweł Passini, twórca i dyrektor pierwszego w Europie teatru internetowego neTTheatre, dwukrotnie nominowany do nagrody Paszporty „Polityki”. Kierownictwo muzyczne objął dyrektor artystyczny Teatru – Gabriel Chmura. W roli Halki usłyszeć można debiutującą na poznańskiej scenie Magdaleną Molendowską, której towarzyszą soliści Teatru Wielkiego.
„Halka” Stanisława Moniuszki, patrona Teatru Wielkiego, to pozycja obowiązkowa w każdym polskim teatrze operowym. Tytuł jest obecny w poznańskiej Operze od 1919 roku, kiedy to zainaugurował działalność teatru.
Na schodach Teatru Wielkiego pojawiło się niecodzienne zaproszenie na przedstawienie. To graffiti, przygotowane wspólnie przez Teatr i Eneę, a na nim współczesne wyobrażenie tytułowej bohaterki dziewiętnastowiecznego dzieła.
Reklama budzi kontrowersje poznaniaków. My nie jesteśmy jednak przekonani czy do promowania wybitnego dzieła – choćby w nowoczesnej aranżacji, trzeba stosować mało estetyczne mazy na zabytkowym budynku.
Pomysł nawet OK, bardzo razi nachalna reklama. To psuje efekt!
A co na to Miejski Konserwator Zabytków? Okropne to jest, brzydkie