Festiwal teatralny Na Wolnym Powietrzu powraca w dniach 1 oraz 7-10 sierpnia 2020. Ideą 3.edycji jest pokazanie spektakli inspirowanych wielką literaturą. Homer, Marlow, Goethe, Orwell i Saramago, to poeci i pisarze, do twórczości których odwołują się Teatr APart, Teatr KTO i Teatr Biuro Podróży. Każdy spektakl prezentowany podczas tegorocznego festiwalu był wielokrotnie pokazywany w Polsce i na świecie, gromadząc liczną widownię, zbierając dobre recenzje i nagrody.Wszystkie z nich to widowiska plenerowe,a wstęp na nie będzie bezpłatny. Obowiązują jednak limity miejsc i regulamin. Organizatorzy proszą Widzów, aby przyszli z wypełnionymi oświadczeniami i w maseczkach.
Festiwal odbywać się będzie w znanych Poznaniakom, choć odmienionych przestrzeniach dawnej Rzeźni, ale i tym razem wyjdzie również do osób spoza głównego ośrodka – by dzięki współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury “Sokół” z Czerwonaka ponownie zagrać w Koziegłowach – tym razem spektakl “Świniopolis” oraz po raz pierwszy zagościć w Murowanej Goślinie.
Teatr Biuro Podróży istnieje od 1988 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu ponad trzydziestu lat poszukiwań artystycznych teatr wypracował własną metodę pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl teatralny. Teatr przygotował liczne widowiska plenerowe oraz spektakle salowe, a także tworzył rozmaite projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i na świecie. Spektakle teatru zaprezentowane zostały na sześciu kontynentach. Teatr Biuro Podróży był uczestnikiem największych światowych festiwali teatralnych oraz laureatem zaszczytnych nagród,w tym w 2018 roku Herald Archangel Award -najbardziej prestiżowej nagrody przyznawanej na festiwalach Fringe w Edynburgu.
Carmen Fanabre – Teatr Biuro Podróży(Poznań)
Murowana Goślina, Plac Powstańców Wielkopolskich
1 sierpnia 2020, g. 21.00
Spektakl powstał w trakcie wojny w Jugosławii. Inspiracją, a właściwie impulsem do jego stworzenia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmów, przemoc, wzajemna wrogość oraz manipulacja nastrojami społecznymi, która podpaliła Bałkany. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z Bośni. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się zarówno w planie realistycznym jak I metafizycznym.W plenerowym spektaklu „Carmen Funebre” Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują wśród publiczności lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów porusza emocje widzów.Spektakl był grany ponad 500 razy w 58 krajach na całym świecie.
Reżyseria: Paweł Szkotak Obsada: Marta Strzałko, Magdalena Dębicka, Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Paweł Stachowczyk, Piotr Wojtyniak, Tomasz Wrzalik
Faust – Teatr A Part(Katowice)
Poznań, Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101
7 sierpnia 2020, g. 21.00
„Faust” jest autorskim widowiskiem Teatru A Part dotykającym kwestii kruchości, trudu i tajemnic ludzkiej egzystencji w kontekście towarzyszących jej popędów i emocji. Przedstawienie jest osnute na kanwie mitu faustycznego i nawiązuje do wątków zawartych w dwóch najsłynniejszych dziełach faustowskich: „Tragicznych dziejach doktora Faustusa” Marlowa i „Fauście” Goethego, nie jest jednak adaptacją znanych literackich pierwowzorów. Historia faustyczna oraz alchemiczny sztafaż są tu pretekstem do kreowania teatralnych obrazów dotyczących dwoistości natury ludzkiej, rozpostartej między młodość i starość, potrzeby ciała i ducha, seksualne siły i pęd ku śmierci, potrzebę poznania i zagubienie, intelekt i emocje. Na poziomie opowieści to historia o kobiecie i zadurzonym w niej mężczyźnie, zaplątanym w obsesyjną spiralę uczuć. Świat, w którym rozgrywa się spektakl to emocjonalny sabat, odbywający się w głowie bohatera. Podobnie jak w poprzednich przedstawieniach plenerowych teatru opowiadana w „Fauście” historia to w istocie mroczny egzystencjalny melodramat.Pod względem formalnym spektakl zawiera wszystkie cechy stylu, znane z innych produkcji plenerowych Teatru A Part. W tym bezsłownym spektaklu zostają użyte surowe, metalowe konstrukcje, żywioły, obrazy obnażanego ludzkiego ciała jako medium sensów i znak transformacji oraz ekspresyjne, fizyczne aktorstwo.
Spektakl był prezentowany wielokrotnie w Polsce oraz w Niemczech, Danii i Iranie.
Ślepcy – Teatr KTO (Kraków)
Poznań, Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101
8 sierpnia 2020, g. 21.00
Ślepcy, monumentalne widowisko plenerowe Teatru KTO, w 10 lat po premierze, w roku, w którym pandemia koronawirusa zatrzymała świat, jest jeszcze bardziej dotkliwym zwierciadłem, w którym odbijają się współczesne mechanizmy nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji.Coś co wczoraj wydawało się fikcją, jutro może okazać się rzeczywistością…Spektakl wyreżyserowany przez Jerzego Zonia, inspirowany bestselerem portugalskiego noblisty Jose Saramago Miasto ślepców, nominowany do nagrody Total Theatre Award 2012 w Edynburgu w kategorii Physical/Visual Theatre, zaprezentowany dotychczas ponad 100 razy na 48 festiwalach na całym świecie m.in. w Korei Południowej, Iranie, Meksyku, Kolumbii, Hiszpanii, Portugalii, Austrii, Niemczech, Szkocji, Belgii, Rosji, Czechach, Rumunii, Ukrainie i na Kostaryce
Spotkanie z prof. Juliuszem Tyszką oraz prof. Joanną Ostrowską autorami książki „Klasycy na Ulicy”.
Poznań, Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101
9 sierpnia 2020, g. 19.00
W teatrze ulicznym tekst schodzi na drugi plan, bo jego podanie napotyka na szereg oczywistych przeszkód. Widz jest tu dużo swobodniejszy, a jego kontakt z przedstawieniem jest zdany na cały szereg przypadków. Podobnie jest zresztą z działaniami zespołu sceny – ich wyliczonej na próbach precyzji grozi ogromna ilość niekontrolowanych, akcydentalnych zdarzeń, które mogą zakłócić przebieg spektaklu i zburzyć koncentrację widzów na przebiegu akcji.Jak przystosować klasyczny tekst do ulicznego kontekstu? Jak okiełznać żywioł ulicy, aby przesłanie klasyka dotarło do wszystkich obecnych i przytomnych ?Próbami odpowiedzi na te istotne pytania są zawarte w książce teksty, autorstwa teatrolożek i teatrologów z Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch i Francji, które zaprezentowane zostały podczas konferencji Klasycy na ulicy, zorganizowanej przez Zakład Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu wspólnie z Teatrem Biuro Podróży w dniach 5-6 października 2016 roku.
Silence / Cisza w Troi – Teatr Biuro Podróży (Poznań)
Poznań, Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101
9 sierpnia 2020, g. 21.00
Teatr Biuro Podróży znany ze swojego legendarnego spektaklu plenerowego „Carmen Funebre”, pokazującego okrucieństwa wojny, po raz kolejny mierzy się z tym tematem. Wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz lalki -postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce. W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. Po spektaklu Carmen Funebre, dla którego inspiracją była wojna w Jugosławii, wydawało się, że we współczesnym świecie nic gorszego już stać się nie może.Jednakże rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Jesteśmy świadkami zjawiska o niespotykanej skali, które wywołuje niepokój i lęk w całej Europie. Czy mamy się czego obawiać?Teatr Biuro Podróży przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci –niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki, głodu i przemocy. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju,spróbujmy choć na chwilę postawić się w roli uchodźcy.
Spektakl powstał w 2016rokuna zamówienie Greenwich+Docklands International Festival/London oraz Hull UK City of Culture 2017 / Freedom Festival, w koprodukcji z GDIF. Był grany ponad 100 razy w Polsce, Anglii, Szkocji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach, Bułgarii,Indiach i Iranie.
Reżyseria: Paweł Szkotak Obsada: Marta Strzałko, Magdalena Dębicka, Natalia Klupp, Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski
Świniopolis – Teatr Biuro Podróży(Poznań)
Koziegłowy, boisko Szkoły Podstawowej
0 sierpnia 2020, g. 21.15
Na pewnej świńskiej farmie wszystko jest pozorem. Ta prosta opowieść o małych świnkach wychowywanych i edukowanych przez dorosłe świnie jest echem Orwellowskiego „Folwarku zwierzęcego”. Wykorzystuje ona motywy cynicznej manipulacji; tworzy iluzję pięknego świata, konstruując w ten sposób fałszywą rzeczywistość, w której bogiem staje się człowiek. Ta przewrotna intryga ma na celu stworzenie posłusznej, zmanipulowanej społeczności, nieświadomej ponurej przyszłości, która nieuchronnie nadchodzi. Beztroska wychowanków zostaje gwałtownie przerwana w chwili, gdy odkrywają one prawdę o swoim świecie, a jest nią rzeź. Próba buntu zostaje krwawo stłumiona. W tym groteskowym spektaklu wielcy świńscy opiekunowie na szczudłach górują nad małymi bezbronnymi świnkami, których marzenia o szczęściu zostają brutalnie rozwiane.Był wielokrotnie prezentowany, m.in. w Polsce, Anglii, Niemczech, Rosji, Czechach, Rumunii, Iranie, na Słowacji, Białorusi i Kubie.
Reżyseria: Paweł Szkotak Obsada: Marta Strzałko, Natalia Klupp, Bartosz Borowski, Jurij Chebotarov, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Paweł Stachowczyk, Piotr Wojtyniak, Tomasz Wrzalik
Więcej informacji, regulamin i szczegółowy program znajdziecie na Facebooku.
Festiwal na Wolnym Powietrzu dofinansowano ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Poznań #poznanwspiera
Dodaj komentarz