W miastach, gdzie przestrzeń jest na wagę złota, wraki samochodowe stają się poważnym problemem. Zajmują miejsca parkingowe, szpecą otoczenie oraz mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. W odpowiedzi na te trudności strażnicy miejscy w Poznaniu podejmują zdecydowane działania mające na celu likwidację takich pojazdów. W 2024 roku usunięto aż 664 wraki, a od 2020 roku ta liczba przekroczyła 4,2 tysiąca.
Zgodnie z definicją, wrakiem samochodowym są pojazdy pozbawione tablic rejestracyjnych lub takie, które wyglądają na nieużywane. Procedura usuwania wraków jest jednak skomplikowana i czasochłonna. Strażnicy miejscy oraz policja mogą interweniować jedynie w obrębie dróg publicznych oraz osiedlowych. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy, co wydłuża cały proces.
Warto zauważyć, że w 2024 roku aż 470 z usuniętych wraków zostało bądź to dobrowolnie usuniętych przez samych właścicieli, bądź też zainicjowanych przez strażników miejskich. Od początku 2025 roku straż miejska kontynuuje swoje działania, usuwając już 80 pojazdów.
Jak zgłosić wrak?
Mieszkańcy Poznania mają kilka możliwości zgłoszenia porzuconego auta. Straż miejska przyjmuje informacje zarówno telefonicznie pod numerem 986, jak i mailowo (sm@um.poznan.pl) czy drogą pisemną na adres ul. Głogowska 26, 60-734 Poznań. Można również wykorzystać aplikację Smart City Poznań, która ułatwia zgłaszanie problemu. Zawiadomienia dotyczące dróg publicznych są przekazywane do straży miejskiej, która podejmuje dalsze kroki.
Co dzieje się z nami po zgłoszeniu?
Po zgłoszeniu sytuacji funkcjonariusze ustalają właściciela porzuconego pojazdu. W przypadku braku odpowiednich informacji w Centralnej Ewidencji Pojazdów, do pomocy angażowani są mieszkańcy. Patrole oceniają sytuację, a jeśli auto nie ma tablic rejestracyjnych ani winiety, jest natychmiast odholowywane. W przypadku aut wyglądających na nieużywane strażnicy kontaktują się z właścicielem, przypominając o obowiązkach wynikających z przepisów drogowych i nakładając termin na usunięcie pojazdu. Jeżeli ten upłynie, składają zapotrzebowanie na holowanie pojazdu.
Zarząd Dróg Miejskich ma sześć miesięcy na kontakt z właścicielem, obciążenie go kosztami bądź podjęcie decyzji dotyczącej dalszego losu samochodu. Wraki są następnie kierowane do stacji demontażu i recyklingu.
Dodaj komentarz