Po niedzielę po niemal półrocznej przerwie Muzeum Narodowe zaprasza do nowej zmodernizowanej przestrzeni w galerii Sztuki Polskiej. Zmiany dotyczą nie tylko prezentacji sztuki ale także przystosowania ekspozycji do potrzeb niewidomych i słabowidzących.
Najwięcej zmian dokonano w przestrzeni polskiego romantyzmu, w której pokażemy większą niż dotąd kolekcję prac Januarego Suchodolskiego – artysty, który jak nikt inny w tamtej epoce kształtował zbiorową wyobraźnię Polaków, informuje Aleksandra Sobocińska, rzeczniczka Muzeum.
Inaczej także pokazano w Galerii twórczość impresjonistów, wystawiając ich dzieła w przestrzeni poświęconej sztuce realizmu. Pozwoliło to na wydobycie specyfiki obrazowania obydwu związanych z sobą postaw artystycznych, podobnie jak jednoczącej je i specyficznej dla polskiego malarstwa romantycznej nastrojowości, charakterystycznej tak dla Chełmońskiego i Pruszkowskiego, jak Pankiewicza i Podkowińskiego.
Kwiatkowski – Polonez Chopina- Bal w hotelu Lambert, foto: MNP
W konsekwencji zmianie uległa przestrzeń Galerii oddana sztuce około 1900 roku, w której dotąd eksponowano dzieła impresjonistów. Pozbawiona obrazów zakorzenionych w obserwacji świata zewnętrznego została w całości poświęcona sztuce polskiego modernizmu: z dominującym wtenczas symbolizmem, wczesnym ekspresjonizmem i malarstwem secesji.
Ten fragment ekspozycji wzbogacony także został o znaczące, a dotąd niepokazywane w niej dzieła, jak: rzeźba Macierzyństwo Wacława Szymanowskiego i trzy projekty Józefa Mehoffera: monumentalny Anioł – karton do polichromii katedry w Płocku, 1903 oraz dwie kompozycje pt. Geniusze,1901, kartony do polichromii skarbca na Wawelu.
Do wystawy stałej włączono nadto dziesięć obrazów pochodzących z Kolekcji Rogalińskiej z powodu remontu pałacu w Rogalinie. Przez najbliższe dwa lata będzie więc można oglądać dzieła tej miary co Melancholia Jacka Malczewskiego czy najpiękniejsze obrazy Ruszczyca, Mehoffera, Wyczółkowskiego, Podkowińskiego, Pankiewicza i Gierymskiego.
Muzeum Narodowe Galeria Malarstwa i Rzeźby 2012
W programie modernizacji zrealizowano również projekt przystosowania ekspozycji dla osób niewidomych i słabowidzących. Galerie zostały wyposażone w plany tyflograficzne, które ułatwią poruszanie się w przestrzeniach wystaw stałych, a pięćdziesiąt wybranych obrazów opatrzono podpisami oraz krótkimi notami informacyjnymi w alfabecie Braille’a. Części z nich towarzyszą również szczegółowe opisy audiodeskrypcyjne, umieszczone w audioprzewodnikach, które w momencie zbliżenia się osoby niewidomej do obrazu, automatycznie odtwarzają opis.
Przestrzenie ekspozycji stałych w gmachu głównym Muzeum Narodowego w Poznaniu zostały wyposażone w nowe cokoły dla wyeksponowania większego niż poprzednio zespołu rzeźb. Galeria wzbogaciła się o nowe oświetlenie, a z myślą o komforcie publiczności wprowadzono nowe, zaprojektowane do muzealnych przestrzeni ławki.
Wprowadzony zostanie także system identyfikacji wewnętrznej, począwszy od otwieranej w nowej aranżacji galerii Sztuki Polskiej XVIII do XIX w. i przestrzeni nowego gmachu muzeum, po kolejne galerie muzeum, już na początku nowego roku.
Dodaj komentarz