Mieszkańcy odetchnęli z ulgą, na Naramowice pojedzie tramwaj. Co prawda dopiero w 2021 roku ale jednak. Budowa trasy tramwajowej na Naramowice będzie realizowana w trzech etapach, a cały budowę przewidziano na lata 2018-2021.
Zależy nam na dobrym przygotowaniu inwestycji jeszcze na etapie przedprojektowym, tak by później, gdy ruszą prace budowlane, realizacja przebiegała szybko i sprawnie – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Po szeregu analiz i konsultacji, harmonogram inwestycji został podzielony na trzy etapy. Pierwszy z nich obejmuje budowę trasy tramwajowej od Wilczaka do tzw. obwodnicy kolejowej, z zakończeniem po stronie południowej w formie ślepego toru, a nie pętli po stronie północnej torów, jak wcześniej planowano. Ma to związek, po pierwsze, z koniecznością uzyskania dodatkowej decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, bez której Miasto nie będzie mogło się ubiegać o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych. Ponadto, planowana jest rozbudowa trasy w kierunku Kampusu Morasko.
Dla zasadniczego odcinka trasy od Wilczaka do Naramowic decyzję środowiskową wydaje Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta. Przejście przez tory wymaga z kolei uzyskania takiej decyzji także w RDOŚ oraz szeregu uzgodnień z PKP. Dlatego rozbudowę na północ będziemy realizować w trzecim etapie, by nie opóźniać rozpoczęcia prac – wyjaśnia Maciej Wudarski, z-ca prezydenta Poznania.
Obecnie spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej w formule “zaprojektuj-wybuduj”. Zamówienie obejmować ma opracowanie ostatecznej koncepcji funkcjonalno-przestrzennej oraz kompletnej dokumentacji technicznej inwestycji. Trasa ma biec korytarzem tzw. Nowej Naramowickiej, gdzie planowany wcześniej układ dwujezdniowy, zostanie zamieniony na układ z jedną jezdnią wraz systemem chodników i ścieżek rowerowych oraz torowiskiem. Na ten etap inwestycji Miasto ma zagwarantowane unijne dofinansowanie, zabezpieczyło też kwotę ok. 600 mln zł w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
W etapie II, którego realizacja przewidziana jest na rok 2020, planowana jest budowa odcinka od Wilczaka, wzdłuż ul. Szelągowskiej, do skrzyżowania Solna/ Estkowskiego/ Małe Garbary. Zlecone przez Miasto ekspertyzy potwierdziły, po pierwsze, możliwość poprowadzenia trasy tramwajowej pod wiaduktem kolejowym, a po drugie konieczność wzmocnienia skarpy, którą biegnie ul. Szelągowska, bez względu na to, czy tramwaj tamtędy pojedzie, czy też nie.
W przypadku etapu II gwarancji dofinansowania unijnego nie ma, choć będziemy się oczywiście o nie starać. Możemy jednak zapewnić, że jest to etap bezpieczny. Nawet jeśli dotacji nie uzyskamy, będziemy go realizować ze środków własnych, bo jest to bardzo ważny projekt komunikacyjny dla Poznania. Chcemy rozpocząć jego realizację jak najszybciej, niezależnie od tego czy budowa etapu I będzie już zakończona – podkreślił prezydent Jacek Jaśkowiak.
Zgodnie z harmonogramem, projekt dla etapu I ma być gotowy do końca 2017 r. Rozpoczęcie procedur przetargowych na roboty budowlane zaplanowane jest na koniec 2018 roku. Realizacja pierwszego etapu powinna się zakończyć w roku 2021.
Dodaj komentarz