Zgodnie z zapowiedziami na początku kwietnia tramwaje wrócą na trasę od ronda Kaponiera, przez ul. Św. Marcin i Towarową, do ul. Matyi. Równolegle rozpocznie się łączenie nowego torowiska na pl. Cyryla Ratajskiego. Zarówno tam, jak i na ul. Św. Marcin wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu.
Jesteśmy na ostatniej prostej inwestycji komunikacyjnych. Otwarcie 1 kwietnia ul. Towarowej i mostu Uniwersyteckiego to początek przywracania ruchu tramwajowego w centrum. Dzięki tej trasie będzie można szybciej przejechać z Jeżyc na Wildę – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – W najbliższych miesiącach będą oddawane kolejne przebudowywane trasy, które znacząco poprawią komunikację w centrum – przejazd przez ul. Fredry i Mielżyńskiego oraz Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego.
Dzięki otwarciu trasy przez ulicę Św. Marcin i Towarową, tramwajami linii nr 2 będzie można dojechać bliżej centrum – zwłaszcza w rejon CK Zamek i al. Niepodległości -. Będą się one zatrzymywać na przebudowywanym przystanku przy ul. Towarowej, który zostanie uzupełniony o małą architekturę, w tym wiaty przystankowe, ławki, kosze na śmieci i biletomat.
Od 1 kwietnia (sobota) “dwójka” z ulicy Zwierzynieckiej pojedzie dotychczasową trasą przez Kaponierę, a potem przez Św. Marcin, Towarową i Matyi do przystanku Wierzbięcice, a następnie przez ulice Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. na Dębiec.
Pod koniec tygodnia przeprowadzone zostaną jeszcze przejazdy techniczne, które ostatecznie potwierdzą, że można wznowić ruch pasażerski.
Otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie trasy przez most Uniwersytecki i Towarową, co potwierdza jej gotowość do wprowadzenia ruchu tramwajowego. Pozostały odcinek torowiska na ul. Św. Marcin zostanie udostępniony do połowy roku. Równolegle na początku kwietnia rozpoczniemy prace polegające na łączeniu nowo ułożonego torowiska na pl. Cyryla Ratajskiego z obecnym na ul. 23 Lutego – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Linia 98 krócej
Na pl. Cyryla Ratajskiego wymienione zostało torowisko tramwajowe, sieć trakcyjna, odnawiane są także platformy przystankowe. To część remontu trasy w ul. Fredry i Mielżyńskiego, na którą tramwaje wrócą do połowy roku.
Nowe torowisko na pl. Ratajskiego zostanie połączone z dotychczasowym w ul. 23 Lutego. Z tego względu konieczne są zmiany w organizacji ruchu, które obowiązywać będą od 1 kwietnia. Wyjazd z pl. Ratajskiego w ul. 23 Lutego będzie niemożliwy. Kierowcy będą mogli dojechać przez ul. Młyńską i Nowowiejskiego. Odcinek ul. 23 Lutego między pl. Ratajskiego a ul. Nowowiejskiego będzie dwukierunkowy, bez przejazdu do placu.
Ze względu na roboty w torowisku, konieczne jest skrócenie trasy linii wahadłowej nr 98 do placu Wielkopolskiego. Zbliżające się prace są kolejnym ważnym krokiem do otwarcia przejazdu tramwajów przez centrum (pomiędzy Garbarami a mostem Teatralnym).
Planowane zmiany:
Linia nr 2 – trasa od 1 kwietnia (sobota), tłustym drukiem zmieniony fragment trasy
OGRODY – Dąbrowskiego – Rynek Jeżycki – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Towarowa – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC
Linia nr 98 – trasa od 1 kwietnia (sobota), tłustym drukiem zmieniony fragment trasy
ZAWADY – Podwale – Rondo Śródka – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – PLAC WIELKOPOLSKI
Zmiany dla kierowców na ul. Św. Marcin
Ze względu na powrót tramwaju na ul. Towarową 31 marca (piątek) zmieni się także organizacja ruchu na ul. Św. Marcin i al. Niepodległości. Obecnie na odcinku ul. Św. Marcin – między mostem Uniwersyteckim a al. Niepodległości – ruch pojazdów odbywa się częściowo po torowisku tramwajowym. Od 31 marca kierowcy będą mogli poruszać się północną i południową jezdnią ul. Św. Marcin (po jednym pasie). Tego samego dnia rozdzielony zostanie ruch pojazdów na al. Niepodległości na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Taylora, tzn. na nitkę zachodnią i wschodnią. Oznacza to, że kierowcy będą mogli wjechać na nowo wybudowaną jezdnię.
Na pozostałym odcinku ul. Św. Marcin, zmieniającym się w ramach tego zakresu Programu Centrum, torowisko także zostało już ułożone. Zastosowana została technologia poprawiająca bezpieczeństwo i ograniczająca hałas. Dobiegają końca prace związane z siecią trakcyjną. Zmieniają się również przystanki tramwajowe i dodatkowo powstaje zupełnie nowy przy Zamku – dla tramwajów jadących w kierunku ronda Kaponiera.
Gruntownie przebudowany został łuk torów, który służy do skrętu z ul. Św. Marcin od strony ronda Kaponiera w ul. Towarową. Nowością jest prawoskręt dla tramwajów, które pojadą z ul. Towarowej w Św. Marcin. Po zakończeniu prac w centrum będzie on ważnym elementem sieci komunikacyjnej. Pozwoli na odciążenie Kaponiery, a w przyszłości może być częścią przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.
Na ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim postępują też pozostałe prace, m.in. brukarskie i drogowe
Dodaj komentarz