POZnań

Borsuczyca będzie jak nowa

Maltanka  Foto: Konrad Czapracki/lepszyPoznan.pl

Z okazji setnych “urodzin” parowozu Borsig Bn2t, ten niezwykły pojazd przejdzie kompleksowy remont, który przywróci mu dawną chwałę. Parowóz ten jest nie tylko najstarszym sprawnym parowozem w Polsce, ale także prawdziwą ozdobą taboru Kolejki Parkowej Maltanka. Z dniem 18 października 2024 roku podpisano umowę na jego naprawę.

Borsig Bn2t z numerem 11458, nazwany w Poznaniu Borsuczycą to bardzo wyjątkowy pojazd. Został wyprodukowany w 1925 roku w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie. Jego historia rozpoczęła się w majątku ziemskim w Obrzycku, gdzie służył przez wiele lat. Po II wojnie światowej trafił do Zakładów Azotowych w Chorzowie, gdzie funkcjonował na terenie kolei zakładowej, aż do momentu wycofania go z ruchu około 1977 roku. W ciągu dwóch lat po zakończeniu eksploatacji, parowóz zyskał status pomnika techniki i stał się atrakcją turystyczną w parku przyzakładowym.

W początkach lat 90. XX wieku, dzięki staraniom Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, Borsig powrócił do życia. Po remoncie rozpoczął swoją drugą młodość na torach Maltanki od 1999 roku, a obecnie jest własnością Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Poznań.

W sezonie 2024 parowóz nie pojawił się na Maltance, ponieważ był przygotowywany do naprawy głównej oraz rewizji wewnętrznej kotła. Takie zabiegi są wymagane co 6 lat, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz sprawność wszystkich elementów parowozu. Naprawa główna to skomplikowany proces, obejmujący dokładny przegląd i ocenę Stanu technicznego wszystkich komponentów. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń bądź zużycia, niezbędne będzie ich naprawienie lub wymiana.

Warto podkreślić, że Borsig Bn2t to unikatowy pojazd, co sprawia, że niektóre części mogą wymagać wykonania na specjalne zamówienie. Taki przemyślany i precyzyjny proces rewitalizacji sprawi, że parowóz będzie mógł bezpiecznie chwycić ponownie życie na torach parkowych przez wiele następnych lat.

Naprawypodjęło się Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej “Bana”. Umowa dotycząca prac już została podpisana, a przewidywany czas ich trwania to około roku. Mimo że w tym czasie parowóz nie będzie dostępny dla zwiedzających i miłośników kolejnictwa, efekt końcowy obiecuje wspaniałe wrażenia i niezapomniane przeżycia dla przyszłych pasażerów.

Użyte w artykule zdjęcia: Konrad Czapracki/lepszyPoznan.pl

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz