W sezonie 2019 szykują się spore zmiany w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Oprócz 1200 rowerów w funkcjonujących obecnie na terenie Poznania stacjach, poznaniacy będą mogli korzystać z tzw. rowerów czwartej generacji. Docelowo ma ich być 800. Rozbudowa systemu jest odpowiedzią na skokowy wzrost popularności Poznańskiego Roweru Miejskiego – szacuje się, że tym roku liczba wypożyczeń zbliży się do 2 milionów.
Popularność Poznańskiego Roweru Miejskiego widać po liczbie rowerów na ulicach miasta. W 2015 roku było 37 stacji i 443 rowery. W 2018 w Poznaniu działa już 113 punktów, w których można wypożyczyć 1227 rowerów. W zeszłym roku liczba wypożyczeń przekroczyła milion. W tym, po czterech miesiącach, już jest bardzo blisko miliona, który prawdopodobnie osiągnięty zostanie w lipcu. Prognoza na zakończenie sezonu w grudniu mówi o 1,7 miliona wypożyczeń. To ponad 60% więcej niż w zeszłym roku i 14 razy więcej w porównaniu z 2015 rokiem.
Poznański Rower Miejski jest wielkim sukcesem. Liczby najlepiej to oddają. Większa liczba stacji i rowerów daje efekt w postaci większej liczby użytkowników i wypożyczeni – mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania. – Poznań zmaga się z problemem zakorkowanych ulic i zanieczyszczenia powietrza, trzeba więc podejmować zdecydowane działania. Dlatego inwestujemy w infrastrukturę transportu publicznego, tabor MPK, parkingi “Parkuj i Jedź”, usprawnienia dla komunikacji zbiorowej, a także w rower miejski. Efekty zaczynają być widoczne. Od lat rośnie nie tylko liczba podróży odbywanych środkami transportu publicznego, ale także liczba użytkowników i wypożyczeń rowerów. Musimy mieć świadomość, że dzięki każdemu kierowcy przesiadającemu się z samochodu do środków komunikacji publicznej, maleje liczba aut na poznańskich ulicach. Dalsza rozbudowa systemu roweru publicznego z pewnością przyczyni się do zachowania tego trendu – podkreśla Jacek Jaśkowiak.
Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Przy okazji nowego przetargu, który zostanie rozpisany, postanowiliśmy więc rozwinąć poznański rower miejski o rowery czwartej generacji. W przyszłym roku po Poznaniu ma jeździć 500 takich jednośladów, a w kolejnych trzech latach, co roku będzie ich przybywać o 100 kolejnych. Łącznie w 2022 roku do dyspozycji mieszkańców będzie więc ponad 2000 rowerów – wyjaśnia Maciej Wudarski, zastępca prezydenta.
Równocześnie będą funkcjonowały dwa systemy – 1227 rowerów trzeciej generacji i – docelowo – 800 czwartej generacji. Przewagą tych ostatnich będzie możliwość pozostawienia w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystkie rowery będą posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące.
Wyznaczone zostaną strefy – tzw. wirtualne stacje – w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery – w sąsiedztwie obecnych stacji oraz nowe miejsca, w których brakuje stacji 3 generacji. Nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat. Obecne rowery i stacje zostaną – w uzasadnionych przypadkach będzie można zmienić ich lokalizację.
System roweru publicznego powinien generować ruch rowerowy, a jednocześnie wspierać transport publiczny i inne formy przemieszczania się, współtworząc w ten sposób spójną, zrównoważoną mobilność. Jak to zrobić? Powołany pod koniec ubiegłego roku zespół ds. funkcjonowania systemu poznańskiego roweru publicznego przedstawił swoje rekomendacje co do dalszych kierunków rozwoju automatycznych wypożyczalni rowerowych.
Miasto chciało od użytkowników, ale także mieszkańców, dowiedzieć się, jaki powinien być kierunek rozwoju PRM. Przeprowadzono geoankietę, w której udział wzięło ponad 4 tysiące osób.
Po przeprowadzeniu internetowej ankiety miejskiej, dwóch dialogów technicznych, testów dostępnych na rynku rowerów oraz oprogramowania, wykonaniu analiz, w tym finansowej ustaliliśmy, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie system mieszany – mówi Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego, a jednocześnie przewodniczący Zespołu.
Pozostawienie systemu stacji rowerowych w obecnym kształcie, a do tego zakup rowerów 4 generacji – takie rozwiązanie dotyczące roweru publicznego w Poznaniu zostanie zarekomendowane Radzie Miasta Poznania. Jeśli Rada pozytywnie oceni propozycję, po zabezpieczeniu środków w budżecie Miasta i Wieloletniej Prognozie Finansowej, projekt zacznie być wprowadzany w życie.
źródło: poznan.pl
Najlepiej to kupić sobie własny rower miejski są strony takie jak ta http(…) na której nie musimy dużo wydawać aby kupić coś dobrego