Już za kilka dni wozić nas będą nowe minibusy Solaris Urbino 8,6 oraz busik Iveco Urby 65c. MPK Poznań podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę 26 superkomfortowych busów. Pierwsze z nich zostały dziś przekazane do użytku.
Mieszczą one do 50 pasażerów, a przeznaczone zostaną do obsługi linii 52, 65 i 84, na których kursują obecnie 9-metrowe Neoplany. Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu Transportu Miejskiego skierowane też będą do obsługi linii nocnych. Ostatnie midibusy z tej dostawy – w myśl podpisywanej umowy – zasilą flotę poznańskiego MPK w kwietniu 2012 roku.
Najważniejszym kryterium w przetargu na busy była cena (81 %). Ale liczyły się również warunki gwarancji (5%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (5%), gotowość techniczna (5%) oraz warunki serwisu (4 %) .
Najlepszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach S.A., która zaproponowała swojego Solarisa Alpino 8,6 za cenę 23,921 mln zł brutto. Konkurujący z Solarisem MAN zaoferował pojazdy MAN Lions,s City M za brutto 25,520 mln zł.
Zakup nowych busów jest kontynuacją projektu wymiany taboru autobusowego przy współudziale funduszy unijnych. W sumie na wymianę taboru autobusowego w latach 2010 – 2012 poznańskie MPK pozyskało z UE prawie 75 mln zł
Autobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób z ograniczoną zdolnością poruszania się: stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich naprzeciw szerokich, przestronnych drzwi oraz zewnętrzny i wewnętrzny przycisk sygnalizujący zamiar wsiadania lub wysiadania.
Nowe autobusy wyposażone są też w elektroniczne wyświetlacze, które informować będą o numerze kursu na danej linii, a także w drzwi odskokowo uchylne, sterowane przez fotokomórkę. Takie rozwiązanie gwarantuje szersze i łatwiejsze wejście i szczelniejsze zamknięcie pojazdu.
Wzbogacony system monitoringu umożliwi nie tylko rejestrowanie obrazu w pojeździe, ale również na zewnątrz, przed autobusem. Kamera skierowana na trasę przejazdu to niezwykle przydatny element. Dzięki niej będzie można odtworzyć przebieg kolizji i wszelkich zdarzeń drogowych oraz uwiarygodnić słowa kierowcy, który tłumaczy się, że ostro hamuje, bo ktoś zajechał mu drogę. Zarejestrowany przez kamery obraz archiwizowany będzie przez 150 godzin.
to te minibusy powinni teraz wypuścić na Grunwaldzka – to jest koszmar komunikacyjny, jak dlugo mozna tak stac w korkach
raczej powinni wieksze busy kupowac niz takie mini
tak tak i to wszystko będzie stało w korkach 🙂 taka polityka
mikro MPK, małe usługi małe autobusy! A korki za to wielkie i ścisk!
dobrze ze miasto kupuje autobusy produkowane w Poznaniu albo w aglomeracji. Pieniądze zostają na miejscu. Tramino co prawda za ładne nie jest, póki co też na szczęście nie ma awarii – no może poza drobnymi. Więc szacun!
zupelnie nie rozumiem dlaczego kupuje sie takie maluchy. Koszt niewiele wiekszy niz pojemniejszych pojazdów, w eksploatacji takze – zazwyczaj w tych mikrusach jest wielki scisk, czego mpk raczy nie zauwazac