Istnieją krzesła liczące sobie tysiące lat, a z pokolenia na pokolenie powstają ich nowe swoiste interpretacje. Stają się tak powszechne, że aż niewidzialne, każda z wersji powstaje na bazie swoich poprzedników i stale powiela ich podstawowe cechy. W Centrum Sztuki Współczesnej przy Starym Rynku w Poznaniu zobaczyć będziemy mogli efekty pracy sporego grona twórców prezentujących własną interpretację krzesła.
Ekspozycja prezentuje autorów z bardzo odmiennych środowisk i łączy wielopokoleniowe towarzystwo: zawodowych designerów, artystów, studentów wzornictwa oraz uczniów poznańskiego gimnazjum. Prace zawodowych projektantów stoją obok modeli designerów-samouków i artystów, którzy na co dzień wcale nie zajmują się meblarstwem.
Wśród twórców pojawiają się także uczniowie Gimnazjum nr 12 im. Jacka Kuronia w Poznaniu, zaś najmłodsza uczestniczka ma zaledwie siedem lat. Narracja wystawy – demokratycznie mieszając powyższe grupy i ignorując tym samym tradycyjnie rozumiane autorytety – maskuje wiek danego artysty oraz jego bagaż doświadczeń. Paradoksalnie prezentacja eksponuje to co zwykle ukryte – robocze modele mebli. Tym razem to nie efekt, a szkic próbny zostaje doceniony.
Cała cywilizacja tkwi w nieustannym Work in Progress, a jej rozwój mierzyć można w kolejnych ikonicznych modelach krzeseł. Design jawi się zatem jako język, którym włada społeczeństwo z określonymi potrzebami, celami i wartościami. To sposób komunikacji danego pokolenia, ale także historia opowiadana przez pojedynczego artystę.
Komu przyszłoby do głowy pytać, kto pierwszy zaprojektował krzesło, którego każdy róg wspiera się na jednej nodze?” Deyan Sudjic
WORK iN PROGRESS 22.05 – 19.06.2016, Centrum Sztuki Współczesnej – Stary Rynek
Dodaj komentarz