POZnań

Czy Poznań ma szansę na olimpiadę?

Kołka olimpijskie  Foto:

O tym, że Poznań ma szansę na organizację kolejnych mistrzostw – tym razem Młodzieżowych Igrzysk Olimpijskich w 2018 roku zapewniał na Akademii Wychowania Fizycznego profesor Konstantinos Georgiadis, wicerektor Uniwersytetu Peloponeskiego, członek Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego oraz dziekan honorowy Międzynarodowej Akademii Olimpijskiej w Olimpii.

Kołka olimpijskieTen wybitny znawca zagadnień olimpizmu wygłosił wykład pt. „Międzynarodowa Akademia Olimpijska: 50 lat Edukacji Olimpijskiej” w ramach programu Akademicki Poznań.

– Poznań ma coraz lepszą infrastrukturę a dzięki organizacji Euro 2012 zdobędzie doświadczenie, które na pewno będzie dodatkowym atutem miasta jako kandydata do organizacji MIO. Zapewne warto się przyjrzeć, jakie błędy zostały popełnione przy składaniu poprzednich wniosków i je usunąć – mówił prof. Georgiadis.

Gość z Grecji zaprezentował historię powstawania Międzynarodowej Akademii Olimpijskiej, jej twórców oraz idei edukacji olimpijskiej.

– Choć starożytni Grecy nie znali zasady fair play, lecz to właśnie dzięki nim znamy pojęcie etyki – mówił prof. Georgiadis. – Bo kto walczył nieuczciwie lub próbował przekupić sędziów podlegał karze – musiał zapłacić grzywnę lub postawić własny pomnik hańby tzw. zanes lub zostawał wykluczony z igrzysk.

Współtwórcą IOA był główny historyk i inicjator nowożytnych igrzysk olimpijskich Pierre de Coubertin, prezydent MKOl. To on stworzył podwaliny pod myśl, która wpłynęła na ukształtowanie się dzisiejszej Akademii. Pod wpływem obserwacji pedagogicznych oraz sportowych w krajach anglosaskich a także umiłowania starożytnej Grecji stworzył zasady edukacji olimpijskiej. Według niego polegała ona na harmonijnym rozwoju człowieka: sfery fizycznej, sportowej oraz moralnej i psychofizycznej.

Stadion Miejski podświetlony na zielono Foto: lepszyPOZNAN.pl / gsm

Dzięki EURO miasto zyskało stadion o najwyższych parametrach

Do tej pory edukacji w IOA opiera się na tych filarach i polega na kształtowaniu osobowości poprzez wykorzystanie wielu sfer życia, w tym poza aktywnością fizyczną i sportem – kultury, filozofii, sztuki, historii.

– Edukacja olimpijska powinna przebiegać przez kilka stopni od współzawodnictwa poprzez rozwój samego siebie w tym wrażliwości, wiedzy, po współpracę z innymi i szacunek dla drugiego człowieka – mówił prof. Georgiadis.

Przypominamy także, że o organizację Młodzieżowych Igrzysk Olimpijskich w 2018 roku starają się obok Poznania, Medellin w Kolumbii, Guadalajara z Meksyku, Rotterdam, szkockie Glasgow oraz Buenos Aires wspierane m.in. przez gwiazdę Barcelony Leo Messiego.

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz