Stada gołębi pod wiaduktami, ptasie odchody na przystankach, konstrukcjach, a nawet… pasażerach Poznańskiego Szybkiego Tramwaju – to problem, z którym od lat zmaga się Zarząd Dróg Miejskich. Czy siatki ochronne montowane na konstrukcjach PST pomogą?
Wiadukty i przystanki PST praktycznie od chwili powstania upodobały sobie poznańskie gołębie. Niestety, obecność ptaków oznacza też odchody, które przyczyniają się do niszczenia budowli i sprawiają, że utrzymanie czystości staje się syzyfową pracą, nie mówiąc już o jego kosztach.
Pasażerowie się skarżą, a służby miejskie walczą z zanieczyszczeniem wszelkimi możliwymi metodami. Jedną z pierwszych był montaż stalowych kolców na elementach konstrukcyjnych i przystankach, które miały uniemożliwiać ptakom siadanie i gniazdowanie w tych miejscach. Niestety, metoda okazała się nieskuteczna. Dlatego ZDM rozpoczął poszukiwania innej, dającej efekty, ale przy tym nie krzywdzącej ptaków. Warto zaznaczyć, że wiodącym gatunkiem jest miejska forma gołębia skalnego (Columba livia forma urbana), który znajduje się pod częściową ochroną.
Utrudnianie gniazdowania takim gatunkom wiąże się z wieloma warunkami, jakie należy spełnić, między innymi konieczność przeprowadzenia odłowu gołębi w terminie od października do końca lutego, zgodnie z Ustawą o ochronie przyrody. W decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 23 grudnia zostały określone również inne warunki przeprowadzenia prac, na przykład: “schwytane pisklęta oraz wybierane gniazd jaja gołębia miejskiego zostaną przewiezione do ośrodka rehabilitacji zwierząt “Ptasi Azyl – centrum kwarantanny i rehabilitacji ptaków dzikich przy Nowym Zoo”, “jaja gołębia miejskiego będą transportowane w specjalnych inkubatorach zapewniających odpowiednią temperaturę”, “pisklęta gołębia miejskiego będą transportowane w specjalnych klatkach przystosowanych do przewozu ptaków”.
ZDM zdecydował się więc, po uzgodnieniu ze specjalistami z zakresu ochrony ptaków, na montaż siatek ochronnych nad konstrukcjami PST. W ubiegłym roku zamontowano je nad przystankami Słowiańska, Al. Solidarności, Lechicka i Kurpińskiego, w tym roku pojawiły się pod konstrukcją przystanku PST przy ulicy Szymanowskiego. Prace związane bezpośrednio z montażem siatki nad torowiskiem i trakcją tramwajową były prowadzone wyłącznie w nocy z poniedziałków na wtorki, podczas prac konserwacyjnych wykonywanych przez MPK, dzięki czemu nie powodowały dodatkowych utrudnień w ruchu na linii trasy PST.
Zadanie obejmowało również: umycie dolnych półek dźwigarów wiaduktów, oczyszczenie instalacji podwieszonych do konstrukcji, umycie skarp betonowych przed przyczółkami oraz stożków (strona wschodnia), umycie balustrad na rampach przed przyczółkami (strona zachodnia), oczyszczenie platform przystankowych po wykonaniu prac, montaż elementów mocowań dla siatki do konstrukcji dźwigarów wiaduktów oraz montaż kolców (spiral antyptaki).
Całkowity koszt realizacji zadania to 98, 5 tys. złotych.
Dodaj komentarz