Bohaterami tej książki są kwiaty, które autor rozbiera na części, korzystając z domowych narzędzi, a następnie składa ponownie w możliwie niezmienionej formie. O eksperymentach naukowych związanych ze sztuką w czwartek w Starym Browarze opowiadać będą krytycy sztuki i autor książki „Disassembly” Bownik.
Do procesu dekonstrukcji kwiatów Bownik wykorzystuje kleje, taśmy, linki, odmierza dokładnie odległości między liśćmi – zapisuje je na nich ołówkiem i fotografuje. Powstałe zdjęcia, nawiązujące do tradycji przedstawiania martwej natury, perfekcyjnie imitują i przywołują to, co zostało poddane destrukcji. Hipnotyzują zdeformowanym wdziękiem i jednocześnie wywołują niewygodne poczucie uczestnictwa w eksperymencie.
Narracja książki budowana już od zdjęcia na okładce, przez serię kolaży i rysunków, osiąga punkt kulminacyjny w środkowej części publikacji, aby skończyć na szkicach.
“Akt zdemontowania roślin prowadzi u mnie wprost do rekonstrukcji. Po pierwsze chcę zobaczyć jak są zbudowane. Po drugie czy mogę je odbudować. Nie nazwałem jednak cyklu dekonstrukcją, ponieważ to słowo dotyczy języka czy kultury, a ja chciałem w tytule zawrzeć informację o manualnym procesie, jakiemu poddawane są rośliny.” – pisze Bownik w swojej książce.
Podczas spotkania autor opowie o swoich fascynacjach eksperymentami naukowymi, o ich wpływie na cykl fotografii „Disassembly”, oraz o pracy nad książką. Spotkanie poprowadzą krytycy sztuki Jakub Bąk i Iwo Zmyślony.
Spotkanie „Demontaż” , 3 kwietnia, godz. 18.00, Stary Browar. Siedziba Mundin, Pasaż, +3 / wejście schodami pomiędzy restauracjami /
Prowadzenie: Jakub Bąk, Iwo Zmyślony
Bownik (ur. 1977), artysta wizualny. Jego wielkoformatowe fotografie przedstawiają tematy związane z młodością, rekonstrukcją wartości i oddziaływaniem zjawisk technologicznych na codzienne życie. Wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum In Huis Marseille w Amsterdamie oraz w Fundacji Sztuki Polskiej ING.
Dodaj komentarz