W najbliższy weekend 24 i 25 sierpnia odbędą się wyjątkowe „Dni Pary” na Maltance. Będziemy świętować dwudziestolecie służby parowozu Borsig na szlaku naszej kolejki.
Z tej okazji pojawi się nietypowy gość. Podczas wybranych kursów niebieskie wagoniki będzie ciągnąć parowóz wypożyczony od Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Wąskotorowej w Białośliwiu. To wyjątkowa okazja aby zobaczyć na służbie dwa wspaniałe parowozy.
Lowa 26004
Pojazd został wyprodukowany w 1951 roku w zakładach VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg w Poczdamie-Babelsbergu. Najpierw był wykorzystywany w Przedsiębiorstwie Zmechanizowanych Robót Kolejowych BS 2 w Krakowie, a następnie przekazany do żwirowni PKP w Mirosławiu Ujskim. Po zakończeniu eksploatacji był pomnikiem, potem trafił do skansenu, aż ostatecznie dotarł pod skrzydła miłośników z Białośliwia. Pracowali przy nim fachowcy z zakładu Interlok w Pile, część elementów remontowano w Bydgoszczy i w tym roku – po 34 latach – parowóz ponownie ruszył żelaznym szlakiem.
Borsig Bn2t 11458
Parowóz wyprodukowany został w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. W tym samym roku rozpoczął prace w Obrzycku. Po II wojnie światowej trafił do Zakładów Azotowych w Chorzowie, gdzie pełnił służbę do 1977 roku. Dwa lata później został ustawiony w parku zakładów jako pomnik. W 1990 roku został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, a w roku 1994 rozpoczęto jego odbudowę w zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Latem 1999 roku Borsuk został przekazany do eksploatacji. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender. Parowóz nazywany jest Borsukiem od spolszczenia nazwy fabryki, z której się wywodzi.
Dodaj komentarz