Największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce potrwa między 13. a 22. maja w 8 miastach, w tym także w Poznaniu. Na seanse online organizatorzy zapraszają od 24. maja do 5. czerwca na stronę mdag.pl.
Estrada Poznańska oraz Kino Muza już po raz trzeci zapraszają na lokalną odsłonę największego festiwalu filmowego w kraju. Przed miłośnikami dokumentów ponad 50 premier pełnometrażowych filmów dokumentalnych, trzy bloki krótkich metraży, a także liczne spotkania z twórczyniami i twórcami, debaty, warsztaty oraz dyskusje. A będzie o czym dyskutować, bo pokazane zostaną = najnowsze produkcje z całego globu, które z różnych perspektyw uchwyciły kondycję i problemy współczesnego świata.
Tegoroczne hasło przewodnie festiwalu to “Rethink everything”, słowa zaczerpnięte z filmu “Wymyślić świat na nowo” w reż. Richarda Dale’a i Nigela Walka. To zdanie ma zachęcić widzów i widzki do ponownego, świeżego spojrzenia na świat.
Już po raz drugi spośród filmów nominowanych do ogólnopolskiego Konkursu Głównego Jury MDAG w Poznaniu wyłoni tytuł, który najwierniej broni fundamentów wolności, walcząc w swoim dokumentalnym przekazie o godność i prawa człowieka. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 3 tys. euro. Ogłoszenie wyników i wręczenie statuetki nastąpi w czwartek, 19. maja. Nagrodę Wolności ufundowało Miasto Poznań.
Podczas 19. edycji Millennium Docs Against Gravity nie mogło zabraknąć filmów, związanych z Ukrainą. Oto cztery z nich, które będzie można zobaczyć na ekranie Kina Muza.
„Skarby Krymu” | reż. Oeke Hoogendijk |Holandia | 2021 | 84 min.
Film opowiada o wpływie rosyjskiej aneksji Krymu na sztukę. W 2014 roku Allard Pierson Museum w Amsterdamie urządziło wystawę pereł krymskiej archeologii pod hasłem „Krym – złoto i skarby Morza Czarnego”. Rosja dokonała wtedy aneksji tego regionu. Po zakończeniu wystawy pojawiło się pytanie, komu należy zwrócić dzieła sztuki. Muzeom na Krymie, które były tak uprzejme, że je wypożyczyły? Czy może Ukrainie, do której Krym należał przed aneksją? Co powinien zrobić dyrektor amsterdamskiego muzeum – Wim Hupperetz?
„Nieskończoność według Floriana” | reż. Oleksiej Radynski | Ukraina | 2022 | 70 min.
Ta produkcja to opowieść o genialnym ukraińskim artyście i wizjonerze Florianie Jurjewie. „Układ słoneczny w stosunku do nieskończoności jest jak jeden podzielone przez nieskończoność. Matematyka podpowiada nam wynik – jest nim zero”. Na początku filmu słowa te wypowiada Florian Jurjew – naukowiec, innowator, architekt i muzykolog. To ukraiński Leonardo da Vinci, który tworzył instrumenty smyczkowe i łączył siedem barw natury z siedmioma tonalnościami muzyki. Dzieciństwo przeżył z rodzicami w łagrach na dalekiej Północy. Do świata sztuki dostał się dzięki ugryzieniu kleszcza i chorobie, która zwolniła go z obowiązków wobec armii.
„Babi Jar. Konteksty” | reż. Siergiej Łoźnica | Ukraina, Holandia, Francja | 2021 | 121 min
Pełnometrażowy film dokumentalny opowiada o okrucieństwie II wojny światowej, które szczególnie silnie wybrzmiało podczas tragicznych wydarzeń w Babim Jarze. 29 i 30 września 1941 roku oddziały niemieckie tzw. Einsatzgruppe, w asyście dwóch batalionów policji ukraińskiej, zastrzeliły w wąwozie Babi Jar nieopodal Kijowa ponad 33 tysiące Żydów. Siergiej Łoźnica bada dokładnie, jak do tego doszło i opiera swój film na unikalnych archiwaliach. Historia opowiedziana w obrazie, który miał światową premierę w Cannes, dzisiaj nabiera znowu przerażającej aktualności.
„Dom z drzazg” | reż. Simon Lereng Wilmont | Dania, Szwecja, Finlandia, Ukraina | 2022 | 88 min.
Historia tymczasowego domu dziecka, położonego w samym środku ukraińskiej strefy wojennej, zaledwie 20 kilometrów od linii frontu. Poznajemy to miejsce oczami przebywających w nim podopiecznych. Pochodzą z rozbitych rodzin, przeżyli różne traumy i chowają w sobie wiele trudnych wspomnień. Dom dziecka może wydawać się zimnym i nieprzyjaznym schronieniem, w rzeczywistości jednak jest ciepłą, opiekuńczą przystanią. Pracownicy starają się zapewnić magiczną, bezpieczną atmosferę dzieciom, których los leży w rękach sądu.
Dodaj komentarz