Aglomeracja

Elektryczne autobusy na ulicach Poznania

AUtobus elektryczny  Foto: materiały prasowe / UMP

Rozpoczyna się nowa era poznańskiej komunikacji. Do obsługi pasażerskiej wprowadzone zostaną nowoczesne i przyjazne środowisku autobusy elektryczne. Pierwsze “elektryki” wyjechały na ulice wśrodę. W najbliższych latach poznański tabor wzbogaci się o kolejne 37 takich pojazdów. MPK otrzymało dofinansowanie na ich zakup.

Pierwsze autobusy elektryczne wyjeżdżają na ulice Poznania. Łącznie MPK Poznań zakupiło 21 takich pojazdów. To nasza kolejna, niezwykle ważna inwestycja w transport publiczny – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Cieszę się, że MPK Poznań od lat konsekwentnie wymienia tabor na taki, który spełnia najwyższe wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń, bo to przekłada się na lepszą jakość powietrza w mieście, a więc i komfort życia poznaniaków.

MPK Poznań zamówiło 15 autobusów przegubowych o długości 18 metrów oraz sześć standardowych, 12-metrowych. W pierwszej kolejności do przewoźnika dostarczane są autobusy o dużej pojemności. Termin dostaw pojazdów krótszych mija z końcem lutego przyszłego roku. Wszystkie Solarisy Urbino Electric mogą być ładowane zarówno przez pantograf, jak i wtyczkę plug-in.

To zupełnie nowy rodzaj taboru w MPK Poznań i całkowicie nowe doświadczenia – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. – Dostawy wiązały się nie tylko z odbiorami technicznymi pojazdów i urządzeń do ich ładowania, ale także ze szkoleniami kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego. Zależało nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji nowego rodzaju taboru, zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo podróżnych.

Obecnie na stanie MPK Poznań znajduje się już 8 przegubowych autobusów elektrycznych 18-metrowych, gotowych do realizacji obsługi pasażerskiej. Kolejny jest w trakcie odbiorów.

Tak jak w 1996 roku dostarczaliśmy nasze pierwsze niskopodłogowe autobusy do Poznania, tak dzisiaj dostarczamy pierwsze całkowicie bezemisyjne, elektryczne autobusy dla stolicy Wielkopolski. Jestem dumny z faktu, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Poznania – mówi Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Nastąpił już odbiór techniczny ładowarek, które znajdują się w trzech lokalizacjach. Na dworcu na os. Sobieskiego są dwie dwustanowiskowe ładowarki pantografowe (zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie) oraz dwa stanowiska do ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy ładowania do 540 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli mogą wyruszyć w dalszą podróż. Kolejny punkt ładowania znajduje się na dworcu autobusowym Garbary, gdzie jest jedno stanowisko (przez pantograf i wtyczkę plug-in). Natomiast w zajezdni przy ul. Warszawskiej powstało dziesięć 2-stanowiskowych ładowarek stacjonarnych oraz trzy mobilne. Zapewniają one możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Poznańskie autobusy elektryczne – niezwykle ciche i nowoczesne – spełniają najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. To autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności, ale też tych, które podróżują z dziećmi w wózkach. Są wyposażone w system wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy oraz drzwi odskokowo-przesuwne, co gwarantuje płynną wymianę pasażerów. Przyciski dodatkowo oznaczono w alfabecie Braille’a.

Standardowo, autobusy wyposażono w klimatyzację, energooszczędne oświetlenie LED, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej. Zamontowane zostały ładowarki USB oraz bramki zliczające pasażerów.

Na zakup 15 elektrycznych autobusów przegubowych MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w ramach projektu “Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”, realizowanego przez Miasto Poznań i finansowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotacja na 6 autobusów standardowej długości pochodzi z kolei z programu “System zielonych inwestycji – Część 2 – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny”, finansowanego w ramach środków krajowych, których dysponentem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przeddzień uruchomienia “elektryków” do obsługi pasażerskiej, nadeszła bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Poznań uzyskało dofinansowanie na projekt “Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu” w wysokości ponad 90 mln zł.

W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych i 31 standardowych, 12-metrowych oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej. Dodatkowe ładowarki pojawią się na dworcach Garbary i Os. Sobieskiego, powstaną również na Górczynie i w zajezdni przy ul. Kaczej – mówi Wojciech Tulibacki.

Prezes Zarządu MPK Poznań dodaje, że elektryki kupione dzięki temu dofinansowaniu zostaną skierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193 – ich wybór został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras.

Ta decyzja to potwierdzenie, że MPK Poznań skutecznie zabiega o dofinansowanie unijne. Z efektów wykorzystania tych funduszy będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy Poznania – dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – To również kolejne potwierdzenie, że Poznań dba o transport publiczny i konsekwentnie będzie stawiał na jego rozwój, żeby mieszkańcy i turyści mogli korzystać z wygodnego, nowoczesnego taboru zarówno autobusowego, jak tramwajowego. Wpisuje się to również w działania, które mają ograniczać emisję CO2 do atmosfery.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku przewoźnik musi posiadać 30 procent autobusów elektrycznych.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / UMP

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz