BizNews

Eurocash ukarany przez UOKiK

Eurocash  Foto: Eurocash

UOKiK chce ukarać spółkę Eurocash za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Firma z Komornik miałaby zapłacić ponad 76.000.000 złotych kary.

Eurocash zajmuje się hurtową i detaliczną sprzedażą artykułów spożywczych i codziennego użytku. Do spółki należą też sieci sklepów działających pod szyldem, m.in.: ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i  Euro Sklep. Wydana przez UOKiK decyzja o karze dotyczy relacji spółki z dostawcami produktów rolnych i spożywczych właśnie do tych sklepów.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat, część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia – mówi Tomasz Chróstny z UOKiK – określona w toku postępowania wartość nieuzasadnionej korzyści osiągniętej przez Eurocash w wyniku zakwestionowanych praktyk wobec podmiotów, względem których spółka dysponowała przewagą kontraktową, wyniosła w latach 2018-2020 ponad 43.000.000 złotych.

Wśród usług, które zdaniem UOKiK nie były wykonywane należycie przez Eurocash pomimo pobierania opłat  od kontrahentów, było m.in. zapewnienie utrzymania w ofercie handlowej. Opłaty obejmowały również możliwość sponsorowania przez dostawcę spotkań integracyjnych sieci handlowej, jednak kontrahent, który chciał się tego podjąć, musiał w rzeczywistości ponieść z tego tytułu dodatkowe koszty. Prezes UOKiK zakwestionował również opłaty za szkolenie personelu sklepów dotyczące technik sprzedaży towarów dostawcy. Jak podkreśla, w rzeczywistości były to ogólne szkolenia ze sprzedaży różnych kategorii produktów, a nie asortymentu konkretnych dostawców, którzy za to zapłacili.

Podobnie było z opłatami za edukowanie i informowanie franczyzobiorców o nowościach z oferty dostawców. Zapytani przez UOKiK przedsiębiorcy nie wiedzieli nic o realizacji takich usług, a także nie przekazywali informacji o nowościach do Eurocash oraz wskazywali, że spółka zamawiała i dystrybuowała produkty według własnego uznania.

Ponadto część odpłatnych działań i tak byłaby realizowana przez Eurocash ze względu na interes gospodarczy tego przedsiębiorcy. Tak było m.in. z monitorowaniem popytu rynkowego i trendów sprzedaży produktów dostawcy. Jak wylicza dalej UOKiK spółka z Komornik prowadził takie działania dla wszystkich produktów dostępnych w sklepach, nie tylko dla tych, których dostawcy za to zapłacili. Podobnie było z opłatami za sprawowanie nadzoru nad zamówieniami przez sklepy wchodzące w skład danej sieci handlowej.

Analiza materiału dowodowego nie pozostawia wątpliwości, że celem wielu pobieranych przez Eurocash opłat nie było rzetelne wykonywanie usług, lecz pomniejszanie wynagrodzenia należnego dostawcom produktów rolnych i spożywczych i takie działania są niedopuszczalne i stanowią nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej – podkreśla Tomasz Chróstny – decyzja z karą finansową w wysokości 76.000.000 zł nałożoną na spółkę Eurocash kończy trudne i żmudne postępowanie, w którym przyjrzeliśmy się nie tylko ekwiwalentności świadczeń wzajemnych, ale również zweryfikowaliśmy to czy usługi zostały realnie wykonane.

Wydana przez UOKiK decyzja o ukaraniu spółki nie jest prawomocna. Eurocash może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Użyte w artykule zdjęcia: Eurocash

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz