Na początku sierpnia rozpocznie się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki TRANSATLANTYK. Wybitne światowe kino i muzyka, legendarni i młodzi twórcy, przedstawiciele wszelkich zawodów filmowych i muzycznych, setki pokazów, a także liczne koncerty… Wszystkie te elementy mają się złożyć w niezwykłą całość, którą będzie można przez ponad tydzień w Poznaniu.
O tej nowej artystycznej platformie, która poprzez muzykę i film chce budować silniejsze związki między społeczeństwem, sztuką i środowiskiem pisaliśmy już wielokrotnie. Im więcej ujawnialiśmy szczegółów tym większy był “głód” poznania i przezycia tego wszystkiego osobiście. Transatlantyk zgodnie z założeniami jego twórców ma być Otwarty, Odważny i Glokalny… czyli lokalny w działaniu i tożsamości, a jednocześnie globalny w rozumieniu konsekwencji i kontekstu własnego działania.
Cała formuła tego Festiwalu oparta jest na pokazach filmowych zorganizowanych w kilkunastu cyklach tematycznych, serii koncertów, jak również akcjach i wydarzeniach ekologicznych. Zawiera także specjalny program zamówień nowych dzieł muzycznych i filmowych TRANSATLANTYK New Work Festival, który rozpocznie się w 2012 roku.
Podczas tych kilku niezwykle zapowiadających się dni wyświetlonych zostanie blisko 150 filmów m.in. w Multiknie 51, Kinie Muza czy Filharmonii Poznańskiej. Możemy również liczyć na pokazy plenerowe. Będziemy mieli okazję oglądać światowe premiery oraz najciekawsze produkcje nagrodzone na najważniejszych festiwalach, kontrowersyjne dokumenty, oraz retrospektywy.
Ważną częścią Festiwalu będzie program Transatlantyk Master Classes na który złożą się wykłady, seminaria, warsztaty a także panele dyskusyjne.
Za tak dużym przedsięwzięciem stoi Jan A.P. Kaczmarek, który wokół projektu skupił wiele osób i instytucji.
Jest on laureatem Oscara za muzykę do filmu Finding Neverland (Marzyciel) Marca Forstera. Jest dzisiaj jeden z najwybitniejszych w świecie kompozytorów muzyki filmowej.
Karierę rozpoczynał w 1976 od stażu w awangardowym Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Pisał muzykę dla Teatru Ósmego Dnia i dla stworzonej przez siebie Orkiestry Ósmego Dnia. W 1982 roku, po pierwszym tournée Records. W 1989 roku, po kolejnych nagraniach dla Savitor Records i licznych koncertach w Europie, pozostał na stałe w USA.
Pracował dla czołowych amerykańskich teatrów, co zaowocowało prestiżową nowojorską nagrodą Drama Desk Award w 1991 za najlepszą muzykę teatralną roku. Międzynarodowe uznanie przyniosła kompozytorowi jednak muzyka filmowa, w tym m.in. do tak wybitnych tytułów, jak: Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Trzeci cud Agnieszki Holland, Aimee i Jaguar Maxa Farberbocka, Straconych dusz Janusza Kamińskiego, Qvo vadis Jerzego Kawalerowicza, Niewiernej Adriana Lyne’a czy wreszcie Marzyciela. Za ten ostatni film kompozytor zdobył nie tylko Oscara, ale też nagrodę National Board of Review, nominacje do Golden Globes i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA).
Prestiżowymi wyróżnieniami dla Jana Kaczmarka były też zamówienia na skomponowanie Kantaty o Wolności na obchody 25-lecia Solidarności w Gdańsku oraz Oratorio 1956 na 50. Rocznicę Poznańskiego Czerwca ’56. Artysta stworzył również muzykę do amerykańskiego filmu Evening Lajosa Koltai, z udziałem światowych gwiazd: Vanessy Redgrave, Meryl Streep, Glenn Close, jak również do największej w historii Europy produkcji telewizyjnej – serialu Wojna i Pokój. W następnych latach powstały jego kompozycje do tak uznanych hollywoodzkich produkcji, jak m.in.: Visitor (Spotkanie) z Richardem Jenkinsem, Hachiko – a Dog’s Story z Richardem Gere,City Island z udziałem Andy’ego Garcii czy polsko-amerykańskiego filmu Get Low (Aż po grób) ze znakomitymi rolami Roberta Duvalla i Billa Murray’a.
Jan A.P. Kaczmarek nagrywał płyty m.in. dla Sony Classical, Decca, Varese Sarabande, Milan, EMI, Rounder, Universal i Savitor Records, stale koncertuje zarówno w USA, jak i Europie. Założył Instytut Rozbitek w Poznaniu, który wzorem i we współpracy z Sundance Institute Roberta Redforda organizuje projekty edukacyjne i wydarzenia kulturalne. Jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiej Akademii Filmowej.
/
Dodaj komentarz