Czy w szkole jest miejsce na edukację filmową? Czy można uczyć poprzez film? Czy film może pomóc lepszemu zrozumieniu historii Polski? Oczywiście, że tak! Przekonuje o tym 9-letnie doświadczenie „Filmoteki Szkolnej. Akcja!”, czyli projektu edukacji filmowej realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej w kilkuset szkołach w całej Polsce.
Uczestnicy projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” od lat skutecznie włączają film w realizację podstawy programowej, a także do organizacji ciekawych działań pozaszkolnych. Sięgając po filmy z pakietu Filmoteka Szkolna oraz po nowoczesne praktyki edukacji filmowej kształtują wiedzę i samoświadomość młodych ludzi, budują ich zaangażowanie prospołeczne, wyposażają ich w narzędzia pozwalające wyrazić opinię na temat świata i zarażać swoją pasją innych.
Młodzi ze szkolnego klubu filmowego działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku oglądają klasyki światowego kina i polskiej kinematografii, które są wstępem do dyskusji m.in. o ich miejscu we współczesnym świecie. W zeszłym roku szkolnym zainspirowani filmem „Portret własny” Jacka Skalskiego z pakietu Filmoteka Szkolna stworzyli własne, krótkie dokumenty na temat tego, co jest ważne dla młodych ludzi.
Z kolei szkolny klub filmowy działający przy Szkole Podstawowej w Radziłowie przyjął nazwę ART Radziłów Crew. Grupa młodych ludzi zaczęła produkcję własnych filmów dokumentalnych. W roku szkolnym 2017/18 nakręcili film “Stygmaty”, który został doceniony na forum ogólnokrajowym m.in. I miejscem w IX Ogólnopolskim Konkursie Małych Form Dokumentalnych „Świat Wokół Mnie” i znalazł się w dwunastce najlepszych filmów podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
To tylko drobny wycinek dobrych praktyk, jakie realizują uczestnicy projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”.
W tym roku szkolnym będziemy ich szczególnie zachęcać do świętowania z nami 100-lecia odzyskania niepodległości. W tym celu przygotowaliśmy zestaw pomysłów na szkolne zajęcia z filmem wokół tematu „Film wobec historii”. Proponujemy szkołom materiały do pracy z wybitnymi filmowymi opowieściami, które na pewno ułatwią głębsze zrozumienie historii Polski: „Śmierć prezydenta”, reż. Jerzy Kawalerowicz, „Sól ziemi czarnej”, Kazimierza Kutz czy „Kanał”, „Popiół i diament” lub „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy – mówią organizatorzy.
W projekcie „Filmoteka Szkolna. Akcja!” zapewniamy szkołom pakiety materiałów pomocniczych wspierających realizację różnorodnych działań z filmem. Dodatkowo uczniowie mogą wziąć udział w kursie internetowym, konkursie filmowym, Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej, natomiast nauczyciele otrzymają bezpłatne szkolenia i wymianę doświadczeń w sieci współpracy szkół. Całe wsparcie w projekcie udzielane jest szkołom bezpłatnie.
Rekrutacja do projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” wciąż trwa! – szczegóły znajdziesz tutaj.
Dodaj komentarz