XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu to nie tylko zmagania młodych wiolinistów z całego świata. To również swoista galeria instrumentów pochodzących z minionych czterech wieków. Najstarszym skrzypce datowane są na rok 1637 z pracowni Włocha Valentino Siani. Najmłodszymi miały być skrzypce zbudowane w pracowni Jacka Steczkowskiego z Częstochowy zaledwie w 2010 roku, ale ostatecznie Polka Celina Kotz zastąpiła je zdecydowanie starszym. W tej zacnej galerii znalazły się także dwa instrumenty Antonio Stradivariego nazwane Rode i Crespi.
W Bibliotece Raczyńskich natomiast oglądać możemy dokumenty związane z Henrykiem Wieniawski i jego obecnością w Poznaniu.
Ta wystawama specjalną symbolikę – w budowanym skrzydle Biblioteki znajdował się niegdyś Hotel Drezdeński, w którym Wieniawski zamieszkał wraz z mamą i bratem Józefem podczas pierwszego pobytu w Poznaniu w 1854 r., przez okna Biblioteki widać Bazar, w którym Wieniawski i mieszkał i koncertował, oraz Arkadię, którą zbudowano w miejscu dawnego Teatru Miejskiego, na deskach którego wirtuoz wielokrotnie występował. Maxim Vengerov powiedział, że dla każdego bez wyjątku skrzypka Henryk Wieniawski jest idolem a dla niego samego jest to zaszczyt móc uczestniczyć w tym wyjątkowym wydarzeniu. Po czym z dużym wzruszeniem oddał się zwiedzaniu wystawy.
Maxim Vengerov podczas otwarcie wystawy w Bibliotece Raczyńskich, fot: Towarzystwo Henryka Wieniawskiego
Chciałam sprostować informację zawartą w tekście dotyczącą zamiany instrumentu na straszy. Nie wiem, skąd taka informacja, ale na konkursie grałam na instrumencie Jacka Steczkowskiego, tak jak było podawane wcześniej. Pozdrawiam Celina Kotz 🙂