Dorota Krakowiak
Postępująca globalizacja stawia przed menedżerami najwyższego szczebla dużo większe wyzwania niż dwadzieścia czy nawet pięćdziesiąt lat temu. Praca na kierowniczym stanowisku jest coraz bardziej skomplikowana i wymaga wielu bardzo zróżnicowanych umiejętności.
Kluczowa wydaje się umiejętność dostosowywania się. Tempo zmian w dzisiejszym świecie wymaga zdolności szybkiego reagowania i łatwości dostosowywania się do coraz to nowych warunków i wymagań, tak aby działać szybciej i skuteczniej niż konkurencja. Ale również postęp techniczny nigdy chyba nie miał tak zawrotnego tempa. Trudno sobie wyobrazić, ze dzisiejsi czterdziestoparolatkowie, będący u szczytu swojej kariery zawodowej, nierzadko piastujący bardzo wysokie stanowiska menedżerskie, kończąc
studia, pisali swoje prace magisterskie na maszynie do pisania. Komputeryzacja w naszym kraju dopiero się rozpoczynała.
Właśnie z tego powodu na popularności zyskuje tzw. mentoring odwrócony. Młodsi pracownicy mogą skorzystać z wiedzy i doświadczenia starszych kolegów, starsi zaś koledzy mogą skorzystać z łatwości poruszania się w obecnej rzeczywistości,w której młodsi urodzili się i dorastali.
WIĘKSZY ZAKRES OBOWIĄZKÓW
Do tego zakres obowiązków na najwyższych stanowiskach jest coraz szerszy i coraz słabiej zdefiniowany. Od dyrektora personalnego wymaga się już nie tylko znajomości narzędzi związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, prawa pracy czy przepisów dotyczących kadr i płac, ale również wiedzy na temat zarządzania dywizjami sprzedaży i rachunku zysków i strat. Dlatego też zyskuje na popularności rotacja między działami, bo menedżer z szerszą wiedzą jest efektywniejszy niż ten z wąską specjalizacją.
UMIEJĘTNOŚCI INTERPERSONALNE
Nie mniej ważne są tzw. umiejętności miękkie. O ile wiele uczelni przygotowuje świetnych fachowców podwzględem umiejętności technicznych, to w tempie astronomicznym, nomenomen, wzrasta znaczenie – szczególnie na stanowiskach kierowniczych – umiejętności sprawnego komunikowania się, motywowania, współpracy w zespole. Szczyty zatem zarezerwowane są dla osób wybitnych, mających jednocześnie analityczne, techniczne umysły, powiązane z inteligencją emocjonalną. Takich osób w populacji nie jest zbyt wiele, pozostaje więc nieustanne kształcenie poprzez trening, naukę, coaching.
MULTIKULTURA
Mało tego, postępująca globalizacja i dywersyfikacja biznesu wymaga sprawnego poruszania się w świecie. Znajomość języków obcych jest we współczesnym świecie wymogiem niemal podstawowym. Przede wszystkim trzeba umieć się dostosowywać do różnych kultur, jakie reprezentują współpracownicy z drugiego końca świata, ale też klienci, którzy wymagają bardzo różnorodnego podejścia. Niestety też znać przepisy i prawo obowiązujące w różnych krajach. Jeżeli wybierasz się na szczyt, musisz być najlepszym specjalistą nie tylko w kraju, ale na świecie, bo menedżerów obecnie poszukuje się na skalę międzynarodową.
Zestaw wymagań, którym sprostać musi wysokiej klasy menedżer,można by opisywać w nieskończoność. Musi się więc nieustannie uczyć, mimo że większość firm nie kwapi się aż tak bardzo, by inwestować w kształcenie swojej kadry menedżerskiej. Oczywiście pakiet szkoleń, nierzadko również indywidualny coaching, jest w zasięgu większości menedżerów, ale i tak wszystko zależy od poszczególnych osób: od tego jak szybko i sumiennie będą się uczyć, w jakim tempie podążać, jak dużo czasu poświęcą na pracę.
Droga globalnego menedżera jest na pewno trudna, wymagająca ogromnego wysiłku i poświęcenia, ale sądzę, że bywa bardzo fascynująca, a ze szczytu może rozpościerać się naprawdę ciekawy widok, którego z dołu zobaczyć nie sposób.
Autorka jest menagerem i trenerem z wieloletnim doświadczeniem w obszarze HR, organizacji i zarządzania, właścicielem firmy konsultingowej KRAKOWIAK CONSULTING.
Dodaj komentarz