W niedzielę, po ponad 22 latach wożenia pasażerów, żegnamy “Helmuty”. Po prezentacji na Madalinie będzie można się po raz ostatni przejechać po Poznaniu tramwajami GT8.
Pochodzące z Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów “Helmutami”, będą kursować tylko do końca tygodnia. W niedzielę, 10 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zapraszają do zajezdni przy ul. Madalińskiego, gdzie odbędzie się pożegnanie “Helmutów”.
Zanim jednokierunkowe GT8 znikną na dobre z krajobrazu Poznania będzie można wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę. W niedzielę, w godzinach od 11:00 do 12:00 na terenie Zajezdni Madalińskiego odbędzie się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostaną zachowane jako historyczne: GT6 – 2513 z Düsseldorfu, GT8 – 702 z Düsseldorfu, GT8ZR – 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.
O godzinie 12:00 rozpocznie się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście.
MADALIŃSKIEGO – Hetmańska – Głogowska – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Podgórna – most św. Rocha – trasa Kórnicka – FRANOWO (przejazd przez zajezdnię MPK)
FRANOWO – Górny Taras Rataj – Hetmańska – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Plac Wolności – Fredry – Roosevelta – Wielkopolska – PIĄTKOWSKA
PIĄTKOWSKA – Wielkopolska – Roosevelta – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – most Dworcowy – Wierzbięcice – MADALIŃSKIEGO
Udział w imprezie jest bezpłatny. Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzą kwestę “Ratujmy Stare Bimby” – dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.
Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu jeździło 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek “Helmuty” były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupem Moderusów Gamma zostaną wycofywane.
W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.
Dodaj komentarz