Aglomeracja

Hybrydowe dziecko Solarisa i Skody

Hybridbus w Czechach  Foto: solaris

Nowy autobus hybrydowy skonstruowany we współpracy firmy Solaris ze Skodą Electric rozpoczął kursy, w położonym na zachodzie Czech, Pilźnie. Ogromną zaletę pojazdu stanowi możliwość wykorzystania podczas jazdy silnika elektrycznego, dzięki czemu autobus jest bardziej przyjazny środowisku naturalnemu, a zużycie paliwa znacząco obniża się w porównaniu do pojazdów z klasycznym silnikiem spalinowym.

Hybridbus w Czechach Foto: solarisHybrydowy Solaris z systemem napędowym Skody w wersji dwunastometrowej jest wykorzystywany głównie na liniach przebiegających przez ścisłe centrum Pilzna, do którego wjazd jest dozwolony tylko dla najbardziej ekologicznych pojazdów.

„Dzięki napędowi hybrydowemu autobus porusza się bardzo cicho i emituje do atmosfery znacznie mniej spalin. Dodatkowo pojazd może przejechać całkowicie bezemisyjnie do 10 km, bez konieczności ładowania baterii za pomocą generatora diesla. Koncepcja hybrydowego napędu najlepiej sprawdza się w intensywnej miejskiej eksploatacji, gdzie mamy dużą liczbę przystanków i co za tym idzie niską średnią prędkość przy ogromnej liczbie przyspieszeń i hamowań – mówi Karel Majer, dyrektor Škoda Electric.”

Ograniczenie zużycia paliwa o kilkadziesiąt procent jest istotną zaletą autobusu, a wynika ona przede wszystkim z rekuperacji energii, która wytwarzana jest podczas hamowania pojazdu.

„Jest ona magazynowana w bateriach i superkondensatorach, a następnie wykorzystywana podczas jazdy. W trakcie prac nad pojazdem wiele uwagi poświęciliśmy maksymalizacji redukcji zużycia paliwa we wszystkich modułach operacyjnych – wyjaśnia Jiří Flajtingr, szef projektu autobusów hybrydowych w firmie Skoda Electric.”

Pojazd musiał spełnić szereg warunków i przejść serię wymagających testów, aby zostać dopuszczonym do ruchu. Testy te były przeprowadzane nie tylko w cyklu miejskim, ale również w centrum testowym TÜV w miejscowości Uhelnice koło Mlada Bloeslav. Podczas testów została potwierdzona zgodność wszystkich technicznych parametrów z czeskimi i europejskimi standardami.

Przygotowanie projektu 12-metrowego, niskopodłogowego autobusu hybrydowego firmy Solaris i Škoda Electric Pilzno rozpoczęły już w 2009 r. W tych pracach uczestniczyli również badacze z Wydziału Elektrotechniki z Uniwersytetu w Pilźnie, którzy wzięli udział także w projektowaniu i rozwoju hybrydowego napędu.

Solaris z hybrydowym napędem opracowanym przez Skoda Electric, jest już piątym rodzajem autobusu hybrydowego w ofercie polskiego producenta. Premiera pierwszego autobusu marki Solaris z silnikiem spalinowo-elektrycznym odbyła się w 2006 roku. Był to jednocześnie pierwszy seryjnie produkowany tego typu pojazd w Europie. Od tego momentu hybrydy w liczbie przekraczającej 200 sztuk jeżdżą w Belgii, Finlandii, Francji, Litwie, Niemczech, Norwegii, Polsce oraz Szwajcarii.

Tagi:

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz


  • jakos sie ciesze jak np, a Rzymie jade trolejbusem z Poznania 🙂 dobra marka