W sierpniu mija 30 lat odkąd Ikarusy pojawiły się na poznańskich ulicach. Wtedy były szczytem techniki. Wielu z sentymentem wspomina jazdę na przegubowym kole ale też częste przytrzaskiwanie torby przez autobusowe drzwi.
W najbliższy weekend, oba pojazdy, które obsługuje Klub Miłośników Pojazdów Szynowych jak za dawnych lat, wyjadą z zajezdni aby zabrać na swój pokład pasażerów.
Ikarusy wyruszą na trasę linii turystycznej 100 kursującej z Placu Wielkopolskiego w godzinach od 10:00 do 17:00 (co pół godziny).
Z ich pokładu będzie można obejrzeć najciekawsze miejsca Poznania m.in. Muzeum Narodowe, Bibliotekę Raczyńskich, Plac Mickiewicza, Zamek, Stary Browar, jezioro Maltańskie, Ostrów Tumski i Wzgórze św. Wojciecha.
Na pokładzie autobusów bilety w cenie 3, 4 i 12 złotych sprzedawać będą umundurowani konduktorzy z Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
Historia Ikarusów serii 200 w Poznania sięga roku 1981. Pierwszy przegubowy Ikarus 280 wyjechał na ulice Poznania pod koniec czerwca 1981. Dwa lata później do stolicy Wielkopolski trafiły pierwsze krótkie Ikarusy 260. Na przestrzeni lat poznańskie MPK eksploatowało 55 11-metrowych Ikarusów 260.04 oraz 266 przegubowych Ikarusów 280.26.
Przez lata Ikarusy przechodziły liczne modernizacje. Wymieniano w nich siedzenia i montowano wyświetlacze. Z upływem czasu rola węgierskich autobusów malała, wysokopodłogowce były wypierane przez nowoczesne pojazdy niskopodłogowe. W ostatnich latach służby, jeździły wyłącznie na liniach nocnych.
Po raz ostatni Ikarusy na ulice Poznania wyjechały w styczniu 2010. Wtedy też zapadła decyzja o zachowaniu dwóch egzemplarzy dla przyszłych pokoleń mieszkańców. Pochodzący z 1986 roku przegubowiec o numerze 1545 w 2010 przeszedł remont podczas, którego przywrócony został mu fabryczny wygląd. Pięć lat później, z okazji 135-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu, podobny remont w firmie Modertrans przeszedł pochodzący z 1985 roku krótki Ikarus o numerze 1735.
Dodaj komentarz