W finale Konkursu Wieniawskiego zabrakło niestety Polaków. Dziś o pierwsze miejsce powalczy szóstka skrzypków, wśród których są Rosjanin, Aylen Pritchin i Niemiec Stefan Tarara, który uczestniczył w poprzedniej edycji Konkursu, ale nie powiedział wtedy ostatniego słowa. Teraz wrócił, zagrał… i został finalistą XIV Konkursu.
Japończyk Arata Yumi, po raz pierwszy zagrał na skrzypcach w wieku 4 lat. Kształci się w Europie, ale jest kontynuatorem umiłowania przez japońskich muzyków twórczości H. Wieniawskiego. Erzhan Kulibaev, studia muzyczne rozpoczął w rodzinnej Ałma -Acie, kontynuował je w Moskwie, obecnie jest studentem wyższej Szkoły Muzycznej królowej Zofii w Madrycie. Japonka Miki Kobayashi, przygodę ze skrzypcami zaczęła jako czteroletnia dziewczynka, kształci się w Austrii, w Konserwatorium Wiedeńskim Jako dziesięcioletnia dziewczynka grała już jako solistka w swoim rodzinnym kraju. Koreanka Soyoung Yoon, po zdobyciu wielu najwyższych nagród w konkursach w Korei zaczęła osiągać sukcesy na scenach międzynarodowych.
Sam występ dla młodych muzyków jest już ogromnym stresem, ale podczas przesłuchań nie zabrakło także momentów pełnych dramatyzmu z poza partytury. Reprezentantowi Rosji Aylenowi Pritchinowi spadły okulary i poluzował się kołek w skrzypcach. Maxim Vengerov przerwał występ, by młody skrzypek dostroił instrument i poprawił naciąg strun. Joanna Kreft grała sonatę f-moll Prokofiewa z taką pasją, że wypuściła z rąk smyczek, który następnie z imponującą zręcznością w lot złapała i … grała dalej. Działo się to w czasie kilku taktów partii fortepianowej, stąd zdążyła precyzyjnie kontynuować występ.
W skrzypcach Stradivariego “Rode”, na których gra Erzhan Kulibaev doszło do naruszenia stabilizacji instrumentu. Lutnik Konkursu, Benedykt Niewczyk miał szansę nie tylko dotknąć ale i skorygować ten legendarny instrument, w ten sposób musiała zostać złamana zasada nietykalności tych skrzypiec. Omarli Kamran miał kłopot ze smyczkiem, który wymagał wymiany włosia. Wsparcia wymagały też skrzypce Guadagniniego z roku 1773, na których gra koreanka, Soyoung Yoon, nasz lutnik dokonał w nich korekty korpusu rezonansowego.
Fot: Jury Konkursu podczas ostatniego dnia przesłuchań I etapu, (Towarzystwo Muzyczne im Henryka Wieniawskiego)
Pula nagród Konkursu wynosi 105.000 euro – zwycięzca konkursu otrzyma 30.000, a wartość pozostałych regulaminowych nagród i wyróżnień to 47.000 euro. Oprócz tego jednak czeka prawie 30 nagród pozaregulaminowych – nie tylko finansowych.
Oprócz regulaminowych są też do wzięcia nagrody pieniężne od sponsorów – łącznie 31.000 euro i 24.000 złotych. Najmłodszy finalista otrzyma 3000 euro od rektora Uniwersytetu Ekonomicznego profesora Mariana Goryni. Najlepszy Wielkopolanin w konkursie otrzyma od Fundacji Rozwoju Miasta Poznania stypendium wysokości 24 tysięcy złotych.
Swoją nagrodę przyznają także krytycy (3.000 euro) a także publiczność (5.000 euro).
Poza nagrodami finansowymi są równie ważne i cenne nagrody rzeczowe, między innymi tourne po Brazylii z orkiestrą pod batutą Jose Marii Florencio dla najlepszego interpretatora koncertu skrzypcowego Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Własną nagrodę dla jednego z laureatów ufundował także przewodniczący jury, Maxim Vengerov – 12 prywatnych lekcji, za które trzeba by normalnie zapłacić przynajmniej 30.000 euro!
Smyczek Omarli Kamrana nie wymagał wymiany włosia, to jego skrzypce wymagały wymiany wszystkich strun ze względu na zerwanie jednej, której nie można było zastąpić inną.