K U L T U R A POZnań

Jak podzielić 105 000 Euro

300267_264080300301023_206976972678023_707444_429639832_n  Foto:

W finale Konkursu Wieniawskiego zabrakło niestety Polaków. Dziś o pierwsze miejsce powalczy szóstka skrzypków, wśród których są Rosjanin, Aylen Pritchin i Niemiec Stefan Tarara, który uczestniczył w poprzedniej edycji Konkursu, ale nie powiedział wtedy ostatniego słowa. Teraz wrócił, zagrał… i został finalistą XIV Konkursu.

Japończyk Arata Yumi, po raz pierwszy zagrał na skrzypcach w wieku 4 lat. Kształci się w Europie, ale jest kontynuatorem umiłowania przez japońskich muzyków twórczości H. Wieniawskiego. Erzhan Kulibaev, studia muzyczne rozpoczął w rodzinnej Ałma -Acie, kontynuował je w Moskwie, obecnie jest studentem wyższej Szkoły Muzycznej królowej Zofii w Madrycie. Japonka Miki Kobayashi, przygodę ze skrzypcami zaczęła jako czteroletnia dziewczynka, kształci się w Austrii, w Konserwatorium Wiedeńskim Jako dziesięcioletnia dziewczynka grała już jako solistka w swoim rodzinnym kraju. Koreanka Soyoung Yoon, po zdobyciu wielu najwyższych nagród w konkursach w Korei zaczęła osiągać sukcesy na scenach międzynarodowych.

Sam występ dla młodych muzyków jest już ogromnym stresem, ale podczas przesłuchań nie zabrakło także momentów pełnych dramatyzmu z poza partytury. Reprezentantowi Rosji Aylenowi Pritchinowi spadły okulary i poluzował się kołek w skrzypcach. Maxim Vengerov przerwał występ, by młody skrzypek dostroił instrument i poprawił naciąg strun. Joanna Kreft grała sonatę f-moll Prokofiewa z taką pasją, że wypuściła z rąk smyczek, który następnie z imponującą zręcznością w lot złapała i … grała dalej. Działo się to w czasie kilku taktów partii fortepianowej, stąd zdążyła precyzyjnie kontynuować występ.

W skrzypcach Stradivariego “Rode”, na których gra Erzhan Kulibaev doszło do naruszenia stabilizacji instrumentu. Lutnik Konkursu, Benedykt Niewczyk miał szansę nie tylko dotknąć ale i skorygować ten legendarny instrument, w ten sposób musiała zostać złamana zasada nietykalności tych skrzypiec. Omarli Kamran miał kłopot ze smyczkiem, który wymagał wymiany włosia. Wsparcia wymagały też skrzypce Guadagniniego z roku 1773, na których gra koreanka, Soyoung Yoon, nasz lutnik dokonał w nich korekty korpusu rezonansowego.

Fot: Jury Konkursu podczas ostatniego dnia przesłuchań I etapu, (Towarzystwo Muzyczne im Henryka Wieniawskiego)

Pula nagród Konkursu wynosi 105.000 euro – zwycięzca konkursu otrzyma 30.000, a wartość pozostałych regulaminowych nagród i wyróżnień to 47.000 euro. Oprócz tego jednak czeka prawie 30 nagród pozaregulaminowych – nie tylko finansowych.
Oprócz regulaminowych są też do wzięcia nagrody pieniężne od sponsorów – łącznie 31.000 euro i 24.000 złotych. Najmłodszy finalista otrzyma 3000 euro od rektora Uniwersytetu Ekonomicznego profesora Mariana Goryni. Najlepszy Wielkopolanin w konkursie otrzyma od Fundacji Rozwoju Miasta Poznania stypendium wysokości 24 tysięcy złotych.

Swoją nagrodę przyznają także krytycy (3.000 euro) a także publiczność (5.000 euro).
Poza nagrodami finansowymi są równie ważne i cenne nagrody rzeczowe, między innymi tourne po Brazylii z orkiestrą pod batutą Jose Marii Florencio dla najlepszego interpretatora koncertu skrzypcowego Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Własną nagrodę dla jednego z laureatów ufundował także przewodniczący jury, Maxim Vengerov – 12 prywatnych lekcji, za które trzeba by normalnie zapłacić przynajmniej 30.000 euro!

1 komentarz

kliknij by dodać komentarz


  • Smyczek Omarli Kamrana nie wymagał wymiany włosia, to jego skrzypce wymagały wymiany wszystkich strun ze względu na zerwanie jednej, której nie można było zastąpić inną.