Polak, który dużo pije i głównie wódkę to mit, który obalają kolejne badania. Z obserwacji firmy Diageo, producenta i dystrybutora napojów alkoholowych wynika, że najchętniej sięgamy po piwo i raczej nie mamy głowy do napojów wysokoprocentowych.
Statystyczny Polak wypił w ubiegłym roku 10,6 l czystego alkoholu – w tym 3,7 l napojów spirytusowych, 6,1 l piwa i 0,4 l wina gronowego w przeliczeniu na 100 proc. alkoholu. Według danych Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) więcej piją nawet Francuzi.
Panuje w Polsce mit, że Polacy piją bardzo dużo, to stwierdzenie od dawna należy do przeszłości, w tej chwili jesteśmy poniżej średniej europejskiej – tłumaczy Aneta Jóźwicka – pijemy mniej niż nasi bezpośredni sąsiedzi: Czesi, Niemcy, ale i Francuzi w przeliczeniu na ilość czystego alkoholu na głowę dorosłego Polaka.
Specjaliści z branży twierdzą, że polski rynek alkoholi jest perspektywiczny i wciąż świetnie się rozwija, o czym świadczy rosnący udział dotychczas mało popularnych trunków.
Rośnie sprzedaż alkoholu, którego Polacy są cały czas ciekawi i co do którego nie zdołali się jeszcze przekonać, ciekawą tendencję odnotowuje whisky, która jest najszybciej rosnącą kategorią wśród tego typu mocnych trunków i to jest kategoria, która rośnie rok do roku o ok. 23–24% – wyjaśnia Aneta Jóźwicka – zaledwie 15% Polaków co najmniej raz w roku ten alkohol spróbowało, to pokazuje, jak duży jest potencjał rynku z tego punktu widzenia.
Największą popularnością w naszym kraju cieszy się piwo, które stanowi 88 % sprzedawanego alkoholu. Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się sprzedaż wina (ok. 4% rynku) oraz alkoholi mocnych, w tym głównie wódki.
Rynek wódki odnotowuje co roku podobne wyniki lub nawet spadki w jednocyfrowym tempie – tłumaczy Jóźwicka – jest to spowodowane dużym obciążeniem akcyzą tej kategorii i alkoholi mocnych.
W ubiegłym roku pond 40% producentów wódki poniosło straty. Według prognoz (ZP PPS na podstawie IWSR) do 2016 roku spożycie wódki w Polsce zmaleje o 4,4%. Szansę na odwrócenie tego trendu mają wódki smakowe i napoje ready to drink tworzone na bazie popularnych marek.
Zdaniem przedstawicielki Diageo, wpływ na malejące spożycie alkoholu wśród Polaków ma restrykcyjne prawodawstwo dotyczące reklamowania, sprzedaży i spożycia tego typu napojów. Branża sugeruje tworzącym prawo, by dostosować przepisy do standardów obowiązujących u naszych sąsiadów, gdzie np. nie karze się za picie piwa w parkach.
Dodaj komentarz