Lifestyle

Jakiego radia słuchają poznaniacy?

Radio Afera - mikrofon  Foto: lepszyPOZNAN.pl / S9+

Systematycznie w Polsce i w Poznaniu swoją pozycję buduje RMF FM. W kraju jest hegemonem, którego słucha prawie 1/3 Polaków, druga w rankingu jest Zetka ze słuchalnością o ponad połowę mniejszą, tj. 12%. W Poznaniu RMF osiągnęło „tylko” ponad 16% ale i tak odstaje od drugiego radia TOK FM [10,2%]. Tak wynika z raportu Radio Track Kantar Polska w ramach porozumienia Komitetu Badań Radiowych.

Przez długi czas radiowe podium należało dla 4-5 rozgłośni wymieniających się miejscami [RMF, Złote Przeboje, Eska. Trójka i Tok FM], ale od wielu badanych fal, to stacja z Krakowa nie tylko utrzymuje prowadzenie, ale powiększa swoją przewagę nad konkurencją.

Przez wiele lat liderami rynków były stacje lokalne, oferujące oprócz sformatowanej [jak u wszystkich muzyki] informacje z regionu. Pytanie, czy słuchacze przestali potrzebować lokalnych newsów? Drugie miejsce TOK FM czyli radia mówionego pokazuję, że w dużym mieście istnieje zapotrzebowania na rozbudowane serwisy i komentarze. Ale czy na pewno, skoro publiczne rozgłośnie z informacyjną misją zapisaną w statutach i ustawach notują ogromne spadki?

Rządzący w kraju PiS szczodrze dofinansowuje tzw. media narodowe, ale o braku efektywności zarządzania Polskim Radiem świadczą kryzysy jakie dotknęły m.in. „Trójkę”, która szoruje dno słuchalności [spadki w Polsce od 2015, kiedy zaczął rządzić PiS z 6,8 na 2,8 % w Poznaniu 7,1 na 3,2%]. Przywołajmy tu jeszcze poznańskie Radio Merkury, które zmieniło nazwę na Radio Poznań [2014 – 7% – 2020 – 3,8%, ale w fali majowej 2,8%]. Pomijając fakt, że zmiana nazwy poza aspektem historycznym nie miała programowo – ekonomicznego uzasadnienia, to nowa strategia nie wniosła nic wartościowego do ramówki, a w opinii medio i językoznawców stacja realizuje wartościujący przekaz, o znamionach propagandy. I takiej formuje podziękowali poznaniacy szukając alternatywy w Tok FM.

Słuchalnościowe ale też zapewne sprzedażowe powody do zadowolenia mogą mieć stacje Agory: Złote Przeboje [7,9%], Radio Pogoda [6,5%] i Rock Radio [5,8%] zagospodarowując sporą część rynku od młodzieżowego do senioralnego. Tak, jak poprzez natłok reklam i wymuszony sztuczny śmiech nie jestem w stanie słuchać Złotych Przebojów tak Pogoda skutecznie przekonuje do siebie target 55+ ze sporym potencjałem finansowym.

Teoretycznie wąską grupa docelowa Radia RMF Classic okazała się całkiem spora [słuchalność 4,2%] to więcej niż rządowa Jedynka, Trójka czy stacje muzyczne jak Muzo FM czy VOX FM, należące do sieci w której działa także ESKA [w skali kraju podobna słuchalność do sieci Złotych Przebojów]

radio konsoleta Foto: Alexey Ruban

Rok temu należące do Archidiecezji Poznańskiej Radio Emaus przeszło programową rewolucję zatrudniając m.in. nowych prowadzących i modyfikując formułę. Niestety nie wiem jaki był zamysł zmian, bo po krótkim okresie wzrostu do 1,5% słuchalność kościelnej stacji oscyluje wokół 0,7%. Podobny odsetek poznaniaków słucha studenckiego Radio Afera z ciekawą i profesjonalną ofertą audycji muzycznych i dziennikarskich. Zresztą obie stacje tworzą dobre radio, z rzetelnymi lokalnymi serwisami czy audycjami autorskimi.

Obawiam się jednak, że w dobie Spotify czy wąsko sformatowanego radia internetowego, formuła przyjęta przede wszystkim przez Aferę nie ma szans na słuchalnościowy sukces. Warto poszukać nowego kanału komunikacji, bo przygotowywane w ostatnich miesiącach programy reporterskie czy od lat muzyczne to wysoka półka merytorycznej fachowości i radiowego profesjonalizmu.

Trzeba też pamiętać, że siłą liderów tabel słuchalności jest synergia promocyjna, a w tym także dewiza inżyniera Mamonia z kultowego filmu Rejs. „Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. To przez reminiscencje. Jakże może mi się podobać piosenka, którą słyszę pierwszy raz?” Stąd raptem kilka setek piosenek emitowanych na okrągło. Stacje grupy Bauer [RMF, RMF Classic, RMF Maxx] Agory [Złote Przeboje, Pogoda, Rock Radio] czy Time [ESKA, VOX] czy „narodowe” korzystają z synergii promocyjnej z tytułami prasowymi czy telewizyjnymi w ramach zarządczych struktur.

Ale też warto pamiętać o coraz większym, ale nie odnotowywanym znaczeniu stacji internetowych czy streamingu. Potencjalny sukces Radia Nowy Świat czy 3-5-7, które po demontażu eterycznej Trójki próbują znaleźć swoje miejsce w internecie, pozwoli przybliżyć się do odpowiedzi na pytania o przyszłość radia.

Ewentualne plotki o śmierci tego kanału komunikacji są niepotwierdzone. Globalnie w reklamowym torcie zmieniają się udział telewizji i internetu na rzecz tego drugiego ale przecież z różnymi formami przekazu, w tym m.in. wideo,  tak udział procentowy radia utrzymuje się na podobnym 7-8% poziomie, wynikającym z towarzyszącego charakteru tego medium.

REVO SuperCD - radio internetowe Foto: alexstyles.co.uk / materiały prasowe
Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl / S9+

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz