Galeria Szyperska

Adres: Szyperska 2, II piętro
Poznań

Galeria Szyperska - zapowiedzi wydarzeń

Map data © OpenStreetMap
Data wydarzenia: 7.05.2011

Wystawa malarstwa Anki Mierzejewskiej – CROSSING-OVER



Wystawę będzie można zobaczyć także 14.05 podczas tegorocznej „Nocy Muzeów”, oraz 20.05 – ostatni dzień ekspozycji.

W swoim najnowszym cyklu artystka odnosi się do częstego motywu swej twórczości a mianowicie – funkcji artysty i formy dzieła w obiegu rynkowym sztuki.

Dla Anki Mierzejewskiej malowanie jest procesem wielokrotnie złożonym. Po pierwsze: jest osoba kobiety, artystki, która staje się artystyczną transseksualistką. Pod pseudonimem XY, staje się osobnikiem heterogametycznym. Po drugie jest obiekt. Notorycznie modyfikowany, deformowany w nośnikach cyfrowych zanim osadzi się na płótnie. Po trzecie jest obraz, który nieustannie konfrontuje się z panującą koniunkturą na rynku sztuki. Walka jaka się rozgrywa jest nierówna, bo artystka wciąż żąda wygranej zarówno z widzem przypadkowym, nieprzygotowanym, jak i odbiorcą profesjonalnym. Musi przetrwać zarówno instytucjonalne uwarunkowania rządzące popytem na określony rodzaj twórczości jak i gust „everymana”, kupującego obraz pod kolor ścian.

Artystka wielokrotnie przetwarza, rekombinuje wybrany kadr filmu za pomocą elektronicznych mediów. Dąży do uzyskania deformacji, zanieczyszczenia oraz zdynamizowania przekazu wizualnego. Obraz pływaka utrwalony na taśmie filmowej jest wielokrotnie kopiowany, fotografowany. Sprzężenia pomiędzy zastosowanymi mediami zagęszczają technologiczne efekty uboczne w postaci pasów, pikseli, plam. Aby zinterpretować otrzymany w ten sposób przekaz wizualny, artystka sięga do tradycyjnych środków. Chaotyczne migotanie wprowadza w porządek swojego malarstwa. Przeniesione na płótna nabierają dekoracyjnego charakteru. Niespokojny kształt wijącej się materii podsycany jest równie ekspresyjną kolorystyką. Gdzieś pod tą barwną powierzchnią przesuwają się postacie pływaczek, zastygłe nieruchomo w kadrze.

Na wystawie będzie można zobaczyć płótna, a także projekcje wideo, które stanowiły dla nich punkt wyjścia.