POZnań

Kładka Berdychowska – radni i architekci krytykują pomysły miasta

Nad Wartą  Foto: Jakub Wittchen

Trzy warianty kładki nad Wartą ma przedstawić projektant przeprawy Berdychowskiej. W każdym z rozwiązań zastosowane mają być elementy kratownicy z Mostu na Starołęce. Pomysłowi sprzeciwiają się architekci, społecznicy i Rada Osiedla Stare Miasto. Co więcej radni mają pomysł na inne zagospodarowanie zabytkowych elementów.

Budowa kładki ma ruszyć w przyszłym roku, a zakończyć się najprawdopodobniej na przełomie 2019/2010 roku.

Nowa kładkaTemat budowy przeprawy przez Wartę na wysokości Chwaliszewa i Berdychowa rozważany jest w Poznaniu od wielu miesięcy. Staromiejscy radni uważają, że wykorzystanie dźwigarów kratownicowych, pochodzących z mostu kolejowego na peryferyjnej Starołęce do budowy kładki pieszo-rowerowej na Starym Mieście jest błędem. Rozwiązanie nie tylko zniszczy oś widokową na Ostrów Tumski, ale rozmiar przęseł uniemożliwia dobre wkomponowanie inwestycji w otoczenie. Warto przypomnieć tu budowę biurowca przy Szyperskiej, który nie tylko zasłonił widok na katedrę, ale skomplikował komunikację na turystycznym szlaku, podobna sytuacja czeka nas przy ul. Chwaliszewo, gdzie deweloper będzie stawiał ogromny blok.

Nowa przeprawa przez Wartę powinna być w opinii Rady Osiedla Stare Miasto przedsięwzięciem perfekcyjnie wkomponowanym w miejską tkankę, służącym szerokiej grupie użytkowników, przyczyniającą się do rewitalizacji zaniedbanych fragmentów miasta.

Radni staromiejscy przypominają, że wykorzystanie do budowy, w ścisłym centrum miasta, elementów będących pozostałościami pruskich fortyfikacji, nie wydaje się uzasadnionym, zwłaszcza, że historycznie elementy te znajdowały się na jego obrzeżach. Jest to zatem odmienna sytuacja, wobec przypadku mostu św. Rocha, którego pierwotną konstrukcję wykorzystano do budowy mostu biskupa Jordana, przesuwając ja zaledwie o kilkaset metrów.

Na Berdychowie powinna powstać lekka uniwersalna konstrukcja będąca wieloaspektowym symbolem. Nowy obiekt połączy przecież wyjątkowe części Poznania: Stare Miasto z Ostrowem Tumskim (z kolebką Państwa Polskiego i dziedzictwem Chrztu Polski), Kampusem Politechniki Poznańskiej na Berdychowie (z nowoczesnym centrum nauki i technologii) i tereny rekreacyjne nad Jeziorem Maltańskim – podkreśla radny Krzysztof Sroczyński, przewodniczący Komisji Rewaloryzacji Terenów Nadwarciańskich, Zieleni i Ochrony Środowiska

Pomysł wymaga realizacji obiektu najwyższej klasy, godnym statusu i ambicji Poznania w XXI wieku. Nowy most powinien być przykładem znakomitej nowoczesnej architektury wpisującej się harmonijnie w wyjątkową historyczną okolicę. To trudne wyzwanie. Dlatego władze powinny ogłosić międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt nowej przeprawy przez Wartę.

Dziś warto wskazać dobre miejsce na zagospodarowanie pruskiego mostu w pobliżu Cytadeli.

Radni postulują wykorzystanie konstrukcji przy okazji przeprawy przez Wartę i Cybinę związanej z planowaną budową trzeciego toru kolei aglomeracyjnej i domknięcia pierwszej ramy komunikacyjnej. A to doskonały pomysł na wykorzystanie kontrowersyjnych konstrukcji, które będzie można wkomponować zarówno w postindustrialną przestrzeń jak i zaznaczyć jej historyczne – symboliczne znaczenie, w pobliżu Fortu Winiary.

Nad Wartą

Użyte w artykule zdjęcia: Demiurg /UMP, Jakub Wittchen, Tomasz Dworek

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz