W ubiegłym roku pociągi należące do spółki Koleje Wielkopolskie przewiozły ok. 11 mln pasażerów, czyli o ponad 2 mln osób więcej niż w roku 2017. Bezpośredni wpływ na wzrastającą popularność pasażerskiego transportu kolejowego miało uruchomienie połączeń w ramach systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Kolejnego wzrostu liczby pasażerów można się spodziewać w tym roku, ponieważ na wrzesień planowane jest włączenie do systemu PKM połączeń kolejowych na linii Poznań – Gniezno i na przedłużeniu linii, która obecnie kończy się w Swarzędzu, do Kostrzyna.
16 kwietnia w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego podpisane zostały porozumienia „o podjęciu wspólnych działań zmierzających do uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Dokumenty podpisali przedstawiciele Województwa Wielkopolskiego oraz gmin i powiatów leżących na trasie linii kolejowej z Poznania do Gniezna i do Kostrzyna. Porozumienia zawierają deklarację udziału samorządów we współfinansowaniu PKM.
Dzięki wspólnemu, solidarnemu podejściu do finansowania dodatkowych połączeń możliwe jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów ku zadowoleniu pasażerów. To zadowolenie jest tak duże, że na wielu odcinkach mamy kłopoty, aby obsłużyć zwiększające się potoki podróżnych. Samorząd województwa czeka na dostarczenie 15 sztuk nowoczesnych pociągów elektrycznych, a Koleje Wielkopolskie kończą zamówienie na zakup 4. nowych pociągów spalinowych – informował Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Podpisanie dokumentów nie rodzi żadnych konsekwencji finansowych. Teraz porozumienia będą głosowane przez rady poszczególnych samorządów. Po ich akceptacji podpisane zostaną umowy. Następnym etapem będzie już uruchomienie połączeń kolejowych w systemie PKM na wymienionych liniach.
W czerwcu ubiegłego roku rozpoczęła funkcjonowanie Poznańska Kolej Metropolitalna. Pociągi z logo PKM wyruszyły na cztery linie. Z Poznania w kierunku Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. We wrześniu w system włączono połączenia do Swarzędza. Podstawą funkcjonowania połączeń są umowy podpisane pomiędzy Województwem Wielkopolskim a samorządami (gminy i powiaty) położonymi na trasach przebiegu PKM. Przed umowami podpisane zostały porozumienia. Porozumienia zaakceptowały wszystkie rady samorządów.
Poznańska Kolej Metropolitalna to wspólne przedsięwzięcie Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz 39 gmin i 10 powiatów położonych wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego, oparte na zasadzie solidaryzmu.
Funkcjonowanie PKM obejmie obszar w promieniu około 50 km od Poznania, wyznaczany przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach: Nowy Tomyśl, Wągrowiec, Grodzisk Wlkp., Jarocin, Wronki, Rogoźno, Kościan, Gniezno i Września.
Tworząc strategię dla powiatu poznańskiego zapytaliśmy mieszkańców, co jest dla nich najważniejsze. Zdecydowanie odpowiedzieli, że komunikacja publiczna. Staramy się zaspokoić ich oczekiwania. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne dla mieszkańców są sprawne połączenia kolejowe. Wiemy ile samochodów wjeżdża do powiatu, to są bardzo duże liczby. Projekt pod nazwą Poznańska Kolej Metropolitalna ma szansę na zmianę tej sytuacji – powiedział Tomasz Łubiński, wicestarosta Powiatu Poznańskiego.
Dodaj komentarz