Inwestycje dla Poznania bacznie przyglądają się komunikacji. Weryfikują sprzedaż biletów i przedstawiają swoje spostrzeżenia do publicznej wiadomości licząc, że włodarze miasta pochylą się nad cenami komunikacji miejskiej. Raport za czerwiec 2013 jest gotowy. Przygotowali go: Arkadiusz Borkowski, Paweł Sowa i Kamil Żmijewski ze stowarzyszenia
W porównaniu do czerwca 2012, w ujęciu finansowym notujemy spadek przychodu ze sprzedaży o ponad 470 tysięcy złotych. Korzystając natomiast z naszej metodyki przeliczania biletów na czas, we wszystkich rodzajach biletów metozanotowano wzrost sprzedaży. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym komentarzem, który wyjaśni tą nietypową sytuację.
Bilety długookresowe (sieciówki i liniówki)
Po wszystkich dotychczasowych spadkach (wręcz ogromnych w roku 2013) nagle mamy w czerwcu wzrost sprzedaży czasu i wynosi on 2,8%. Skąd taka zmiana? W czerwcu 2012, z powodu wcześniejszego zakończenia roku szkolnego i akademickiego (przesunięcie ze względu na EURO 2012), część osób zrezygnowała z zakupu sieciówki lub liniówki na ten miesiąc. W tym roku, gdy zajęcia w szkołach trwały właściwie do końca czerwca, a na uczelniach do połowy miesiąca, zdecydowanie więcej młodych ludzi wykupiło bilety długookresowe niż rok temu. Jak duże to ma znaczenie było widać przy porównaniu danych za wrzesień i październik.
Należy też zaznaczyć, że czerwiec 2012 był pierwszym miesiącem po podwyżce, a więc już zanotował spadek w porówananiu do lat wcześniejszych. Także, w związku z EURO, mieszkańcy sąsiadujący ze strefą kibica oraz stadionem mogli za darmo poruszać się komunikacją miejską.
Bilety czasowe i przystankowe. Obecnie obowiązuje wspomniana promocja na bilety 15-sto i 30-sto minutowe, natomiast czerwiec 2012 był pierwszym miesiącem, w którym ta promocja nie obowiązywała. Czyli bilet, który w czerwcu 2012 był ważny 15 minut, w czerwcu br. ważny był 25 minut (o 67% więcej), a bilet 30-sto minutowy w czerwcu 2013 był ważny 45 minut (o 50%) więcej. Poniżej zestawienie sprzedaży ilościowej biletów czasowych:
Jak widać, ilościowo sprzedano tych biletów mniej o 23%, w porównaniu do czerwca 2012. Jednak, w ujęciu czasowym, stosowanym w naszej metodyce, „waga” biletu w czerwcu 2013 jest większa (dłuższy czas obowiązywania biletu). To spowodowało, że wzrost sprzedaży czasu w tych biletach wynosi 20% pomimo faktu, że ilościowo nastąpił spadek sprzedaży o ponad 23%.
Co więcej, to właśnie ilościowy spadek sprzedaży biletów czasowych odpowiada również za zmniejszenie wpływów w czerwcu 2013. Sprzedano ich znacznie mniej – o prawie 812 tysięcy sztuk niż w czerwcu 2012. Spowodowało to spadek we wpływach o ponad 1,3 mln zł., który tylko w małej części został zrekompensowany przez wzrost sprzedaży biletów krótkookresowych oraz niewielki wzrost sprzedaży biletów długookresowych. Poniżej zestawienie wpływów z poszczególnych rodzajów biletów:
Reasumując, należy podkreślić, że jest to już trzeci miesiąc (po wrześniu 2012 oraz maju 2013) ze spadkiem wpływów do budżetu miasta z tytułu sprzedaży biletów. Po raz kolejny dane wskazują, że podwyżki nie spełniły swojej finansowej roli, a kompletną nieodpowiedzialnością było uchwalenie ostatniej podwyżki, która weszła w życie 1 stycznia br. W naszej opinii następne miesiące przyniosą jeszcze gorsze wyniki.
Dodaj komentarz