Dzisiaj zostanie ogłoszony konkurs na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną kładki pieszo-rowerowej pomiędzy ul. Piastowską a os. Piastowskim. Będzie to kolejna przeprawa, po kładce Berdychowskiej, dzięki której piesi i rowerzyści będą mogli łatwiej przedostać się z jednego brzegu Warty na drugi.
Jesteśmy przed rozpoczęciem w przyszłym roku budowy Kładki Berdychowskiej, która połączy Chwaliszewo z Berdychowem. Wiedząc, że proces przygotowania oraz projektowania tego typu obiektów jest czasochłonny i wymaga szeregu konsultacji, przystępujemy z pewnym wyprzedzeniem do zaprojektowania kładki, która połączy Rataje z Wildą. Po zakończeniu realizacji Kładki Berdychowskiej będziemy przygotowani już do budowy kolejnego obiektu łączącego brzegi Warty – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Aktywizacja tych terenów jest jednym z celów strategicznych Miasta. Tego typu obiekty dają możliwość łatwiejszego dostępu dla terenów nadwarciańskich. W przypadku Kładki Piastowskiej stworzymy dodatkowo jeszcze możliwość skomunikowania kilku terenów rekreacyjnych od Malty, przez Park Rataje, park nad Wartą przy os. Piastowskim, po rejon Dębiny i park Jana Pawła II. Obiekt ten połączony będzie również z Wartostradą.
Nowy obiekt został zaplanowany nad korytem rzeki Warty w połowie odległości pomiędzy mostem Królowej Jadwigi, a mostem Przemysła I. Projektowana kładka stanowić będzie połączenie komunikacyjne osiedla Piastowskiego z ul. Piastowską. Będzie kontynuacją ratajskiego szlaku rowerowego RoweLove. Na przedłużeniu jej osi zlokalizowany jest Kościół Nawrócenia św. Pawła, natomiast po stronie Wildy wejście będzie w niedalekiej odległości od modernizowanych Łazienek Rzecznych.
Konkurs jest jednoetapowy. Jego uczestnicy składają wnioski o dopuszczenie do udziału. Za spełniających warunki w konkursie uznani zostaną ci, którzy wykażą, że dysponują osobami zdolnymi do wykonania pracy konkursowej i posiadającymi odpowiednie uprawnienia – tłumaczy Marcin Gołek, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, który jednocześnie podkreśla i przypomina, że również konkurs na kładkę Berdychowską organizował PIM. – Był on sprawnie zorganizowany, a przede wszystkich cieszył się dużym zainteresowaniem pracowni architektonicznych.
Przez kolejne jedenaście dni (do 18 października) potencjalni uczestnicy będą mogli zadawać pytania dotyczące składania wniosków. Termin na ich złożenie o dopuszczenie do uczestnictwa w konkursie minie 31 października. Do 11 lutego 2020 roku (godz. 15:00) będzie czas na wykonanie prac konkursowych. W lutym i marcu przyszłego roku Sąd Konkursowy oceni prace, natomiast ogłoszenie wyników nastąpi w kwietniu 2020 r.
Konkurs obejmie wykonanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla kładki pieszo – rowerowej wraz z funkcjonalnym połączeniem z istniejącą i planowaną infrastrukturą oraz zagospodarowaniem terenu.
Nie mamy żadnych wątpliwości, że tak ważna inwestycja dla przestrzeni publicznej Poznania musi zostać rozstrzygnięta w trybie konkursowym. Chcielibyśmy aby kładka spełniała wysokie walory architektoniczne i użytkowe. Szczególną rolę będą też odgrywały rozwiązania konstrukcyjne. Bardzo istotnym aspektem są relacje przestrzenne z zabudową zabytkową Łazienek Rzecznych. Zależy nam na optymalnym wpisaniu tego przedsięwzięcia w widoki, szczególnie w kierunku północnym, Starego Miasta. Zachęcamy do udziału zespoły, które będą posiadały specjalistów z dziedziny architektury, konstrukcji, branży drogowej i mostowej, jak również krajobrazu. Wygra praca, która zdobędzie najwięcej punktów – wyjaśnia Katarzyna Podlewska, zastępca dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury.
Zwycięzca otrzyma nagrodę pieniężną i zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. Jego przedmiotem będzie szczegółowe opracowanie pracy konkursowej, stanowiące podstawę dla realizacji obiektu.
I nagroda pieniężna wyniesie 50 tys. zł, II – 30 tys. zł, a trzecia – 20 tys. zł. Na ewentualne wyróżnienia przeznaczono pulę w łącznej wysokości do 30 tys. zł.
Po rozstrzygnięciu konkursu zwycięzca będzie miał czas do października 2021 roku na wykonanie projektu budowlanego. Przewidywany koszt całej inwestycji to ok. 30 mln zł.
Przewodniczącym Sądu Konkursowego został Karol Fiedor, prezes pracowni CDF Architekci, a także przewodniczący rady Wielkopolskiej Okręgowej Izby Architektów. W skład Sądu Konkursowego wejdą również przedstawiciele Stowarzyszenia Architektów Polskich, Zarządu Dróg Miejskich, Miejskiego Konserwatora Zabytków, Wydziału Urbanistyki i Architektury, Zarządu Zieleni Miejskiej, Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej oraz radni miejscy. Konkurs uzyskał pozytywną rekomendację Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP).
Dodaj komentarz