POZnań

Którą drogę na dworzec wybierzesz?

Którą drogę na dworze wybierzesz?  Foto: Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania

Inwestycje dla Poznania

Którą drogę na dworze wybierzesz? Foto: Stowarzyszenie Inwestycje dla PoznaniaStowarzyszenie Inwestycje dla Poznania przesłało do Mirosława Kruszyńskiego, zastępcy Prezydenta Poznania, projekt naziemnego przejścia dla pieszych. Jest to reakcja na przedstawione plany Zarządu Dróg Miejskich. Jeśli zostaną zrealizowane pasażerowie nie będą mieli łatwej i krótkiej drogi między przystankiem tramwajowym a dworcem PKP.

Przesyłamy projekt naziemnego przejścia dla pieszych, który poprawi sytuację pasażerów powstającego ZCK i skróci drogę z przystanku tramwajowego do gmachu nowego dworca – piszą w liście do Mirosława Kruszyńskiego członkowie Stowarzyszenia – wyrażamy nadzieję na jego realizację zgodnie z Pańską obietnicą możliwości wprowadzenia drobnych zmian w projekcie, wyrażoną w liście z października 2012 roku.

Projekt ten zakłada jedynie drobną modyfikację, możliwą do realizacji niewielkim nakładem kosztów. Wychodzi naprzeciw postulatom społecznym (w tym wspólnemu stanowisku stowarzyszeń Inwestycje dla Poznania i My Poznaniacy z sierpnia 2012 r.) o ułatwianie poruszania się pieszych w obrębie ZCK i potrzebie integracji różnych form transportu zbiorowego (szybkie dojście na tramwaj).

W nawiązaniu do konsultacji społecznych i uwag kierowanych przez poznańskie stowarzyszenia w sierpniu 2012 r., przedstawiamy szczegółową propozycję drobnych zmian w realizowanym układzie komunikacyjnym wokół nowych dworców PKP i PKS. Obecny projekt maksymalnie wydłuża drogę dojścia z tramwaju na dworzec kolejowy – zamiast prosto do celu, kieruje pasażerów do przejścia podziemnego i galerii handlowej. Powstaje sporo utrudnień, które będą miały fundamentalne znaczenie dla osób spieszących się na pociąg. Stąd nasza propozycja, która jest próbą „uratowania” tego projektu.

Największe wady obecnego projektu ZDM:
– konieczność pójścia z przystanku tramwajowego w kierunku przeciwnym do celu podróży i zawrócenia, czyli sporego nadłożenia drogi i straty czasu;
– konieczność przejścia przez galerię handlową (jedyne sensowne czasowo rozwiązanie! Wyjścia z przejścia podziemnego umieszczono naprzeciw wejścia do galerii, daleko od istniejącego chodnika na Moście Dworcowym, korzystanie z którego będzie utrudnione, por. rysunek);
– dodatkowe bariery dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz pasażerów z dużym bagażem (winda nie jest wystarczającym ułatwieniem wobec dwukrotnie większej drogi do pokonania, ponadto jest niefunkcjonalna – zbyt mała i ciasna, biorąc pod uwagę masowy charakter ruchu pasażerów w tym rejonie).

Istnieje prosta recepta: wystarczy utworzyć zwyczajne przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną łączące nowy przystanek tramwajowy z południową stroną Mostu Dworcowego. Przejście powstałoby na zachodnim krańcu projektowanego przystanku wykorzystując fakt, że peron będzie miał aż 50 metrów długości. Takie rozwiązanie znacznie skraca i ułatwia drogę dojścia z dworca kolejowego do tramwaju, a jednocześnie nie powoduje strat czasowych ani dla tramwajów, ani dla samochodów w ciągu ul. Matyi.

Zastosowanie sygnalizacji wzbudzanej na części przejścia łączącej obie strony przystanku sprawi, że nie spowolni ono ruchu tramwajów. Takie sygnalizacje funkcjonują już w Poznaniu na trasie przez Most św. Rocha, tramwaje pokonują je bez straty czasowej. Również ruch samochodów pozostanie niezakłócony, gdyż przejście przez samą jezdnię będzie zsynchronizowane z sygnalizacją na skrzyżowaniu Matyi/Towarowa.

Oto porównanie dróg dojścia do kas biletowych na dworcu kolejowym z nowego przystanku tramwajowego:
Droga według projektu obywatelskiego (łagodne podejście chodnikiem na Moście Dworcowym) – 216 m
Droga według projektu ZDM (z użyciem schodów (2 razy) oraz schodów ruchomych) – 357 m
Droga według projektu ZDM (z użyciem schodów (2 razy), omijająca galerię handlową) – 419 m
Droga według projektu ZDM (z użyciem windy, pochylni i schodów ruchomych) – 448 m

Porównanie dróg na dworzec Foto: Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania

Naszą propozycję składamy Zastępcy Prezydenta Miasta Poznania, który w odpowiedzi na skargi obywateli odnośnie sposobu przeprowadzenia konsultacji społecznych przez ZDM stwierdził, iż możliwe są pewne zmiany nienaruszające w znaczny sposób projektu. Przedstawiana koncepcja nie tylko nie wymaga wykonania dużych prac, ale też nie ingeruje w te już prowadzone. Wystarczy tylko instalacja dwóch par sygnalizatorów oraz wymalowanie pasów. Oznacza to niskie koszty oraz przede wszystkim brak opóźnień w realizacji całego przedsięwzięcia.

Wierzymy w dobre intencje władz miasta i liczymy na to, że głos mieszkańców nie zostanie zlekceważony. Wszak dworzec główny powinien być wizytówką każdego miasta!

Dzisiaj (6.03) na projekt Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania odpowiedział Mirosław Kruszyński, zastępca Prezydenta Poznania. Poinformował on, że przyjęte przez ZDM rozwiązania zostały opracowane na podstawie analizy ruchu. Wynikało z nich, że zaprojektowane przejście podziemne pod ul. Matyi jest optymalnym rozwiązaniem.

Proponowane przez Stowarzyszenie rozwiązania, zdaniem Mirosława Kruszyńskiego, są zatem niekorzystne.

Niemniej jednak, wychodząc naprzeciw postulatom społecznym i w nawiązaniu do jednego z ustaleń ostatniego spotkania roboczego w temacie usprawnień dla transportu zbiorowego Zarząd Dróg Miejskich zlecił Politechnice Krakowskiej wykonanie dodatkowej ekspertyzy dotyczącej oceny warunków ruchu pieszego w rejonie budowanego obecnie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny – poinformował Mirosław Kruszyński – przewidywany termin wykonania tej ekspertyzy to 15 kwietnia.

Którą drogę na dworze wybierzesz? Foto: Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz