Choć sesja już za nami, a studenci porozjeżdżali się po całym świecie, by nabrać sił i ochoty przed kolejnym etapem nauki, nie oznacza to, że na uczelniach nic się nie dzieje. Właśnie teraz IBM we współpracy z Wydziałem Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Wydziałem Informatyki Politechniki Poznańskiej uruchomił innowacyjny program edukacyjnych praktyk studenckich opartych na wykorzystaniu technologii Cloud Computing.
Projekt „mc2”, a więc Multipurpose Cloud Center, realizowany wspólnie z firmą IBM jest interesującym połączeniem praktyk zawodowych i nowoczesnych form kształcenia – mówi Krzysztof Dyczkowski z Wydziału Matematyki i Informatyki UAM – dzięki zastosowaniu chmury IT oraz zaangażowaniu pracowników Uniwersytetu i Politechniki, uczelnie wzbogacą się o materiały i doświadczenia niezbędne przy wykorzystaniu technologii IBM w dydaktyce. Studenci nabiorą doświadczenia w pracy w specyficznym środowisku charakterystycznym dla Cloud Computing, które z całą pewnością ułatwi młodym ludziom start w życie zawodowe.
Cloud Computing to model obliczeń, który dostarcza technologie informatyczne jako usługi w Internecie. Coraz bardzie popularna “chmura” (cloud) pomaga między innymi w błyskawicznym wysyłaniu wiadomości, udostępnianiu plików przez Internet oraz w wymianie informacji w czasie pracy nad projektami zespołowymi.
Program praktyk zaoferowany przez firmę IBM daje studentom Uniwersytetu im. A. Mickiewicza i Politechniki Poznańskiej możliwość bliższego zapoznania się z całym wachlarzem technologii informatycznych, obejmuje nie tylko aspekty funkcjonalne i biznesowe badanych rozwiązań, ale również umożliwia ich poznanie od strony technicznej – przekonuje Jarosław Jackowiak, IBM Academic Initiative Architekt, jeden z twórców programu – młodzi ludzie, wchodzący dopiero w życie zawodowe, mają dzięki praktykom w IBM okazję pracować w profesjonalnym, wirtualnym środowisku zorientowanym projektowo, a to oddaje specyfikę pracy w dużych, międzynarodowych korporacjach, gdzie najważniejsza jest wiedza kompetencje, a nie lokalizacja geograficzna członków zespołu projektowego.
Rozwiązania zastosowane w poznańskim projekcie „mc2” pozwoliły na połączenie edukacyjnych praktyk zawodowych z elementami pracy grupowej i zadaniami rozwijającymi umiejętności pracy w zespole. Dzięki takiemu podejściu studenci mają możliwość pracować nad projektami IT w całkowicie wirtualnym środowisku.
Wykorzystanie chmury IT w dydaktyce to zadanie złożone – przekonują autorzy projektu – nie tylko daje możliwość usprawnienia dotychczasowych metod kształcenia, ale umożliwia rozwój nowych kierunków i sposobów wykorzystania najnowszych technologii w dydaktyce. Nad tym zagadnieniem pracuje wiele czołowych jednostek akademickich na całym świecie, wśród których są także teraz Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu i Politechnika Poznańska.
Praktyki zaproponowane przez IBM mogą być bardzo interesujące dla studentów. Jednym z plusów jest oczywiście możliwość współpracy z gigantem informatycznym, a kolejnym może być możliwość odbywania tych praktyk… na przykład na plaży. Dzięki zastosowaniu Multipurpose Cloud Center IBM nie ma konieczności fizycznej obecności w firmie, nie jest wymagana instalacja oprogramowania na prywatnych komputerach. Studenci otrzymują zdalny dostęp do zasobów IBM dzięki czemu wszystkie niezbędne zasoby są uruchamiane na serwerze.
Dodaj komentarz