Światowe rynki motoryzacyjne przeżywają trudne chwile, producenci i importerzy aut jednak z optymizmem patrzą w przyszłość i wprowadzają do sprzedaży nowe modele… Są one jeszcze bardziej dopasowane do aktualnych potrzeb klientów, coraz nowocześniejsze i bardziej ekonomiczne.
Na polskim rynku wraz z początkiem roku pojawiają się motoryzacyjne nowości i, co może zaskakiwać, kiedy wokoło wciąż jeszcze słychać głosy o skutkach kryzysu, jest ich całkiem sporo.
Rok 2013 obfituje w debiuty próbujące coraz bardziej odpowiadać zmieniającym się potrzebom wymagających klientów. Marek premium nie dotyczą większe spadki, można wręcz powiedzieć, że sprzedają się coraz lepiej. Świadczą o tym między innymi wzrosty sprzedaży aut w kategoriach crossoverów, czy SUV-ów. Wychodzenie naprzeciw potrzebom rynku oznacza więc też, a może i przede wszystkim, próbę dotarcia do konsumentów, którzy znacząco nie zbiednieli w trudnym gospodarczo okresie, a nie stać ich na zakup samochodów luksusowych.
Realizacji swoich motoryzacyjnych marzeń upatrują oni w modelach ekonomiczniejszych, których zakup mógłby zastąpić im konieczność interesowania się autami używanymi. Stąd nowe samochody są jeszcze bardziej przystępne cenowo, zarówno w zakupie jak i eksploatacji. Nie chcą ponadto ustępować droższym modelom pod względem wyposażenia i dbałości o bezpieczeństwo.
Zaprojektowany na kryzys
Odpowiedzią na potrzeby statystycznego Europejczyka, który potrzebuje auta nie za dużego, ale przestronnego, wygodnego i praktycznego, z dużym bagażnikiem i małym spalaniem mają być samochody w segmencie B, lecz nieco większe. Swoistą nowość stanowią sedany łączące w sobie cechy dwóch segmentów. Na rynek producenci wprowadzają właśnie takie auta, które są może niezbyt zaskakujące stylistyką, czy wyposażeniem, ale relatywnie tanie w zakupie i eksploatacji. Że nie do końca tak być musi udowadnia nowy Peugeot 301. Jest bowiem nowocześnie zaprojektowany, wpisany w najnowszy kod stylistyczny marki, nieźle wyposażony, a przy tym może szokować niską ceną.
– Przy projektowaniu nowego Peugeot 301 postawiono na praktyczność. I to się udało. – mówi Adam Ciesielczyk, dyrektor zarządzający Peugeot Ciesielczyk
– Dzięki szerokiemu rozstawowi osi, a przy tym obszernej i przestronnej kabinie, samochód ma naprawdę spory bagażnik. Klienci mają do wyboru z trzech silników benzynowych o pojemności od 1.2 do 1.6 litra i mocy od 72 do 115 KM oraz jeden, bardzo ekonomiczny, diesel o mocy 92 KM, przy którym średnie spalanie wynosi tylko 4,1l. A to wszystko w wyjściowej cenie, w której dotąd można było kupić miejską 208. – dodaje.
Luty 2013 w całej Polsce ogłoszony został przez koncern PSA miesiącem Peugeot 301. Ceny modelu zaczynają się już od 38 900 zł brutto.
Większa i tańsza
W ostatnich tygodniach oficjalnie zadebiutowała też w Polsce Toyota Auris drugiej generacji. W stosunku do poprzedniczki, poza nazwą, zmianie uległo niemal wszystko. Całkowicie nowy wygląd nadwozia, zaprojektowane od podstaw wnętrze, nowa konstrukcja zawieszenia, komfort podróży, jak w większych modelach i lepsze wyposażenie, a do tego niższe od poprzedniej wersji ceny. Nadwozie nowej Toyoty jest teraz bardziej wyraziste i dynamiczne. Samochód jest niższy, ale i dłuższy od poprzedniej generacji. Skutkuje to mniejszym zużyciem paliwa i bardziej dynamicznym prowadzeniem. Jego nowy design, tzw. keen look, nawiązuje do ostatnio debiutujących modeli marki: Yarisa i Avensisa. Środek auta jest świetnie wykończony, wnętrze zaprojektowane zostało wszechstronnie i przestronnie.
– Nowy Auris to zarazem zupełnie nowe możliwości wyposażenia, jak i liczne gadżety uprzyjemniające podróż. Wśród nich znajdują się np. rozległy, szklany dach Skyview, rozciągający się niemal na całej długości dachu samochodu, czy system automatycznego parkowania SIPA. Nowinką techniczną, wpływającą zarówno na bezpieczeństwo, jak i na komfort jazdy, będzie system automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych. Dzięki wbudowanej kamerze, sam rozpozna w nocy, czy przed nami lub z naprzeciwka jedzie inny samochód, przez samodzielne sterowanie światłami drogowymi. – mówi Dominika Bońkowska, właściciel Toyota Bońkowscy.
Pod maską nowej Toyoty Auris pracować może jedna z pięciu wersji silnikowych. Do wyboru są dwa motory benzynowe (1.33 o mocy 99 KM i 1.6 o mocy 124 KM) oraz dwie jednostki diesela (1.4 D-4D o mocy 90 KM oraz 2.0 D-4D o mocy 124 KM). W kwietniu 2013 r. dostępny będzie pełny napęd hybrydowy o łącznej mocy 136 KM. Auris będzie jedynym pojazdem w segmencie europejskich samochodów kompaktowych, oferującym aż trzy źródła napędu. Podstawowa wersja modelu kosztuje 59 900 zł brutto.
Rodzinno-sportowy van
Długo zapowiadaną nowość na Polski rynek lada moment wprowadzi też Kia. Carens, bo o niej mowa, to powrót na rynki europejskie koreańskiego koncernu do segmentu MPV, czyli popularnych vanów. Auto, które zadebiutowało na zeszłorocznym salonie samochodowym w Paryżu również nawiązuje do wspólnego dla wszystkich nowych modeli marki designu i zaprojektowane zostało w sportowo-rodzinnym stylu. Z zewnątrz dynamiczną stylistykę samochodu podkreślają wyraziste linie drzwi, znany już z innych modeli marki grill chłodnicy i charakterystycznie ukształtowane lampy. We wnętrzu znajdziemy dość bogate wyposażenie: sportowy zestaw wskaźników z trzema zegarami i czytelnym wyświetlaczem LCS, a w konsoli centralnej kokpitu 7-calowy wyświetlacz z nawigacją satelitarną. Do tego podgrzewana kierownica, zintegrowany system audio i asystent automatycznego parkowania Kia Auto Park Assist.
– Nowa Kia Carens jest minimalnie mniejsza od swojej, tak bardzo cenionej poprzedniczki, lecz dzięki znacznie większemu rozstawowi osi (aż o 50 mm, a to bardzo dużo) do dyspozycji pozostaje do zagospodarowania na prawdę spora przestrzeń. Sprawia to, że nowocześnie zaprojektowane wnętrze jest niesamowicie praktyczne. Znajdziemy w nim składany na płasko fotel pasażera, dzielona indywidualnie tylna kanapa z regulacją położenia i opcjonalny trzeci rządz siedzeń, dzięki któremu w aucie może zmieścić się do 7 osób. Poza tym mnóstwo schowków, skrytek i szufladek. – mówi Raul Czywczyński, prezes zarządu Auto-Coma, autoryzowanego dealera Kia Motors z Poznania.
Samochód dostępny będzie w czterech wersjach silnikowych: dwóch dieselach 1.7 o mocach 115 i 136 KM oraz benzynowych 1.6 (135 KM) i 2.0 (177 KM). Ceny znane będą niebawem.
Premiery to nie tylko nowe propozycje modelowe, ale też samochody wprowadzane do sprzedaży po stylistycznych, czy technologicznych zmianach i unowocześnieniach. Aut po faceliftingach, bo o nich mowa, pojawia się wraz z początkiem roku w polskich salonach naprawdę sporo. Tak sytuacja wygląda w przypadku chociażby odświeżonego Citroena C3, Forda Fiesty z usportowionym grillem, Renault Fluence po restylingu, Volkswagena Golfa VII generacji w wersji kombi, usportowionej wersji Fiata 500 ze znakiem S, czy Daci Duster.
Marki, które chcą utrzymać poziom jakościowy w gamie modelowej, sprzedaży i obsłudze serwisowej muszą nadążać za trendami, wychodząc naprzeciw zmieniającym się dynamicznie potrzebom klientów. Sytuacja gospodarcza zmusza też do dopasowywania ofert do ich potrzeb, aby sprostać coraz wyższym wymaganiom i dużej konkurencji. Zaprezentowane dotąd nowości modelowe wskazują na to, że producentom aut może się to w znacznym stopniu udać. A to jeszcze nie koniec.
Dodaj komentarz