POZnań

MPK Poznań chce kupić autobusy napędzane wodorem

Autobus wodorowy Solaris  Foto: materiały prasowe / UMP

Wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów wodorowych przesłało MPK Poznań do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Natomiast w niedzielę, 31 stycznia, przedstawiciele MPK oraz Miasta Poznań mieli okazję sprawdzić możliwości wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen.

Jeszcze niedawno, podczas prezentacji prototypu takiego pojazdu firmy Solaris Bus&Coach mówiliśmy, że to rozwiązanie przyszłości. Tymczasem już niedługo autobusy napędzane wodorem mogą trafić na nasze ulice – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Trzymam kciuki za MPK, bo ekologiczny tabor oznacza czystsze powietrze w mieście.

Wierzymy, że wodór to przyszłość transportu publicznego. Jest dostępny i przyjazny dla środowiska. Pojazdy, w których będzie wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów z silnikami spalinowymi, a w przyszłości nawet elektrycznych autobusów bateryjnych – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań.

Obecnie jednak zakup autobusów wodorowych byłby możliwy jedynie po uzyskaniu dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Stąd zainteresowanie MPK Poznań programem “Zielony transport publiczny”, który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Dofinansowanie dotyczące zakupu pojazdów wodorowych sięga 90 proc.

Przesłaliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów napędzanych wodorem – wyjaśnia Wojciech Tulibacki. – Wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Jeżeli otrzymamy wsparcie, rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025. Mowa o 38 pojazdach o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.

Chcielibyśmy, aby autobusy były wyposażone w nowoczesne ogniwa paliwowe, które pełnić będą funkcję “elektrowni” na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd będzie napędzał pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie będą ciepło oraz para wodna- tłumaczy Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych. -Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, autobusy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z monitoringiem i klimatyzacją.

Z uwagi na plany inwestowania w autobusy wodorowe przedstawiciele MPK i Miasta Poznań raz jeszcze przyjrzeli się produktowi formy Solaris Buch&Coach – autobusowi Urbino 12 hydrogen. W minioną niedzielę, 31 stycznia, pojazd pojawił się w zajezdni przy ul. Warszawskiej.

Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km – mówi Mateusz Figaszewski z Solaris Buch&Coach. – Energia elektryczna powstaje na pokładzie autobusu z wykorzystaniem ogniwa paliwowego. Następnie przekazywana jest do układu napędowego i niewielkiej baterii. Pojazd, poza parą wodną, nie generuje absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

W Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej (pod ciśnieniem 350 atmosfer) w  zbiornikach znajdujących się na dachu. Wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus jest wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest głównie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. 

MPK Poznań nie tylko próbuje pozyskać środki na zakup autobusów z napędem wodorowym, prowadzi także rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów w zewnętrznych firmach, ale również dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować. – Mamy zapewnienie, że w czasie, gdy mogłyby pojawić się pierwsze pojazdy, czyli pod koniec 2022 roku, stacje tankowania wodorem będą już dostępne, m.in. dla nas  – wyjaśnia Wojciech Tulibacki.

Stawiamy na transport publiczny. Inwestycje w nowoczesny i ekologiczny tabor to element tej strategii – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Miasto nie tylko inwestuje w bezemisyjne pojazdy, ale również buduje nowe trasy tramwajowe i modernizuje istniejącą infrastrukturę, wprowadza nowe rozwiązania komunikacyjne, jak buspasy, aby autobusy nie stały w korku, unowocześnia systemy m.in. informacji pasażerskiej, dzięki którym korzystanie z transportu publicznego staje się łatwiejsze.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / UMP

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz