Prawie każdy zna w Poznaniu kogoś, kto biega, kto zaliczył półmaraton albo nawet maraton, są biegacze nocni, biegają celebryci i emeryci. Na razie jednak o naszych sportowcach wiemy niewiele, ale ma się to zmienić dzięki badaniom naukowców Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Dlaczego biegają? Jakie mają preferencje w zakresie programów treningowych, zawodów i sprzętu biegowego? Na te i inne pytania mają odpowiedzieć badania prowadzone przez prof. Zygmunta Waśkowskiego z Katedry Strategii Marketingowych.
Uniwersytet Ekonomiczny nie bez przyczyny jest nazywany jedną z najbardziej „rozbieganych” uczelni w kraju. Zarówno pracownicy jak i rektor regularnie startują m.in. w Poznań Maratonie oraz w wielu innych, krajowych i międzynarodowych imprezach biegowych.
Uczelnia tylko promuje, lecz także organizuje biegi masowe, m.in. „Ekonomiczną Piątkę”. Teraz związki uniwersytetu z bieganiem wkraczają w nową naukową przestrzeń. Profesor Zygmunt Waśkowski prowadzi pierwsze w Polsce zakrojone na tak szeroką skalę badania poświęcone biegaczom.
Ich celem jest określenie profilu polskiego biegacza: ustalenie motywów skłaniających go do trenowania; jego preferencji w zakresie programów biegowych i sprzętu sportowego; korzyści, których biegacz oczekuje z udziału w biegach masowych; stanu fachowej wiedzy biegaczy na temat biegania i rynku biegowego w Polsce; wreszcie – identyfikacja źródeł poszukiwanych informacji na temat biegania i rynku biegowego.
„Kilka lat temu zauważyłem, że w Polsce brakuje wiarygodnych badań na temat biegania, porównywalnych z badaniami zagranicznymi. Postanowiłem tę lukę wypełnić” – mówi prof. Waśkowski. Naukowcy zachęcają do udziału w badaniu, do wypełnienia ankiety na stronie http://badaniebiegaczy.ankietka.pl/
Wyniki badania zostaną opublikowane w formie raportu, a następnie będą udostępniane na portalach internetowych i dyskutowane na konferencjach naukowych.
Dodaj komentarz