Niebieska – jedna z trzech lokomotyw spalinowych kursujących na Maltance i jedyna pamiętająca kolejkę na Dębinie – niebawem przejdzie naprawę główną. Po zakończeniu prac będzie jak nowa!
O niebieskiej lokomotywie z numerem fabrycznym 100 mówi się często, że jest symbolem Maltanki. Pracuje w tym miejscu od początku istnienia wąskotorówki nad Maltą, czyli od 1972 roku. Wcześniej służyła mieszkańcom ciągnąc wagoniki na Harcerskiej Kolei Dziecięcej na Łęgach Dębińskich.
„Niebieska” została wyprodukowana w 1956 roku w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu. Pomimo sędziwego wieku nadal regularnie wozi najmłodszych pasażerów, a w ubiegłym roku była jedną z gwiazd jubileuszu 50-lecia Kolejki Parkowej Maltanka. Teraz nadszedł czas na jej naprawę główną.
Przed wybranym w postępowaniu przetargowym wykonawcą jest szeroki zakres prac: naprawa główna obejmuje bowiem kompleksowy przegląd, a w dalszej kolejności naprawę lub wymianę zużytych części. Dotyczy to zarówno nadwozia, jak i ostoi (ramy) lokomotywy, podwozia, silnika i wszelkich urządzeń, układów i instalacji.
Prace mają zakończyć się przed wakacjami. Przewidziany na końcówkę kwietnia początek sezonu 2023 na Kolejce Parkowej Maltanka (z uwagi na trwające jeszcze uzgodnienia szczegółową datę rozpoczęcia kursów będzie można podać w terminie późniejszym) odbędzie się zatem bez udziału „niebieskiej”. MPK Poznań dysponuje jednak jeszcze dwoma innymi lokomotywami spalinowymi z lat sześćdziesiątych XX wieku – „zieloną” i „ciemnozieloną” (która naprawę główną przeszła w ubiegłym roku). W sezonie na Maltance kursują również: „ryjek” czyli wagon motorowy nr 1 z 1932 roku oraz – w wybrane weekendy – parowóz Borsig Bn2t z 1925 roku.
Dodaj komentarz